Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.5673/sip.51.3.3

Uvjerenja studentica učiteljskoga fakulteta o ulozi učitelja, učenika i poučavanju

Vlatka Domović orcid id orcid.org/0000-0001-5794-6786 ; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Vlasta Vizek Vidović ; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 2.158 Kb

str. 493-508

preuzimanja: 1.530

citiraj


Sažetak

Profesionalna uvjerenja, kao jezgro profesionalnoga identiteta učitelja, u značajnoj
mjeri usmjeruju svakodnevnu učiteljsku praksu u školama. S obzirom na novije
spoznaje o otpornosti intuitivnih uvjerenja budućih učitelja na obrazovne utjecaje
tijekom inicijalnoga obrazovanja, provedeno je komparativno istraživanje na uzorku
studentica prve (N = 205) i završne godine učiteljskih studija (N = 95) u Zagrebu,
Zadru i Rijeci kako bi se provjerilo postoje li razlike između tih dviju skupina u shvaćanju
uloge učitelja i učenika, kao i u temeljnim uvjerenjima o prirodi poučavanja.
U istraživanju je primijenjen kvalitativni i kvantitativni pristup, pri čemu je percepcija
uloge učitelja i učenika ispitana tehnikom metafora, dok su uvjerenja o prirodi poučavanja
ispitana primjenom Upitnika o pristupima poučavanju (Trigwelli Prosser, 2006.).
Analiza kvalitativnih podataka pokazala je da je kod obje skupine u percepciji uloge
učitelja dominantna bila orijentacija brižnosti (učitelj kao roditelj ili prijatelj), dok je
u percepciji uloge učenika bila dominantna bihevioristička orijentacija (učenik kao
spužva) bez obzira na činjenicu da se jedna skupina sudionica nalazila u završnoj
fazi inicijalnoga obrazovanja. S druge strane analiza uvjerenja o poučavanju pokazala
je da obje skupine visoko procjenjuju važnost usmjerenosti prema učeniku i učenju,
što ukazuje na odmak od njihovih uvjerenja o ulozi učitelja i učenika identificiranih u
analizi metafora. U raspravi se ističe kako bi jedan od glavnih zadataka obrazovanja
učitelja trebao biti osvještavanje ovih diskrepancija te transformacija intuitivnih uvjerenja
temeljenih na ranom osobnom obrazovnom iskustvu u znanstveno utemeljena
shvaćanja o učenju i poučavanju.

Ključne riječi

učiteljska uvjerenja o poučavanju; profesionalni identitet učitelja; percepcija uloge učitelja i učenika

Hrčak ID:

115064

URI

https://hrcak.srce.hr/115064

Datum izdavanja:

3.2.2014.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.060 *