Izvorni znanstveni članak
UČENIČKA PERCEPCIJA SREDNJOŠKOLSKIH UDŽBENIKA
Milan Matijević
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Višnja Rajić
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Tomislav Topolovčan
; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Udžbenik je, pored učitelja, najvažniji izvor znanja za učenike. Tijekom školovanja učenicima se nude brojni udžbenici koji im pobliže objašnjavaju nastavne sadržaje i pomažu u stjecanju važnih kompetencija (npr. naučiti kako se uči, naučiti rješavati probleme itd.). Prema tome, učenici su najkompetentniji procjenjivati obilježja i prikladnost udžbenika. U listopadu 2011. godine organizirano je istraživanje koje je imalo za cilj utvrditi kako učenici srednje škole percipiraju udžbenike koje su koristili proteklim godinama školovanja (N=734). Za potrebe istraživanja konstruiran je upitnik u strukturi kojega se nalazi Osgoodov semantički diferencijal sa 14 bipolarnih čestica.
U ovom radu prezentira se dio rezultata koji se odnose na problem istraživanja: postoji li razlika u percepciji udžbenika kod učenika 4. razreda srednjih škola s obzirom na spol i vrstu škole (gimnazije i strukovne škole). Uzorak četvrtih razreda sastojao se od učenika srednjih strukovnih škola i gimnazija (N = 264), odnosno 125 (47,3%) učenika strukovnih škola (tehničke i ekonomske) i 139 (52,7%) učenika gimnazija.
Istraživana je učenička percepcija pojmova vezanih uz udžbenike, te se na razini cjelokupnog uzorka računala aritmetička sredina svake pojedine skale (7 stupnjeva). Učenici najpozitivnije doživljavaju korisnost udžbenika i njihovu sustavnost. Rezultati istraživanja ukazuju na to da ne postoji statistički značajna razlika u percepciji udžbenika s obzirom na spol ispitanika, dok postoji statistički značajna razlika u percepciji udžbenika s obzirom na školu koju učenik pohađa. Istraživanjem je utvrđeno da u pojedinim aspektima učenici strukovnih srednjih škola pozitivnije percipiraju udžbenike.
Učenicima srednjih škola udžbenici su važan izvor informacija i znanja iz područja struke. S obzirom na još uvijek dominirajuću nastavu usmjerenu na nastavnika (nastavnik „realizira“ program u vidu predavačko-prikazivačke nastave) i dječaci i djevojke su u istom (pasivnom) položaju, pa je to vjerojatno razlog za nepostojanje statistički značajne razlike između ta dva podskupa ispitanika. Ipak, većina učenika percipira udžbenik kao koristan izvor znanja i pomoćno sredstvo za učenje jer nastavnici uobičajeno ispituju i ocjenjuju ono što piše u udžbenicima.
Ključne riječi
udžbenik; srednja škola; gimnazija; nastava usmjerena na nastavnika; strukovne srednje škole
Hrčak ID:
121334
URI
Datum izdavanja:
13.6.2013.
Posjeta: 3.189 *