Izvorni znanstveni članak
Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi
Ivona Radić Tatar
; Poliklinika za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG
Sažetak
Sintaksa se najintenzivnije razvija u predškolskomu razdoblju, i to između treće i pete godine, kada djeca počinju proizvoditi složene rečenične strukture. Većina petogodišnjaka uspješno proizvodi različite vrste složenih rečenica, nezavisnih i zavisnih. Sintaktički se razvoj nastavlja i tijekom školovanja, čak i u adolescentskoj i odrasloj dobi, no mnogo sporije. Svrha je ovoga rada istražiti vrste rečenica koje rabe djeca urednoga jezičnoga razvoja prilikom pripovijedanja u razdoblju neposredno pred ulazak u osnovnu školu, što je dosada bilo samo djelomično istraživano u hrvatskome jeziku. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno petnaestero predškolaraca od 6,01 do 7,05 godina. Njihova je ovladanost vrstama rečenica ispitana pomoću slikovnice `Frog, where are you?' (Mayer 1969), koja predstavlja visoko strukturirani poticaj za ispitivanje pripovijedanja. Rezultati su pokazali da predškolarci proizvode različite rečenične strukture uz visoki stupanj gramatičnosti. Najčešće proizvode složene rečenice, i to uglavnom nezavisno složene rečenice, potom višestruko složene rečenica, a najmanje zavisno složene, među njima najčešće objektne. Od nezavisno složenih rečenica djeca proizvode samo sastavne i suprotne rečenice te rečenični niz. Najrjeđe proizvode neoglagoljene ili eliptične rečenice.
Ključne riječi
sintaksa; vrste rečenica; pripovijedanje; hrvatski jezik; predškolska djeca
Hrčak ID:
130039
URI
Datum izdavanja:
23.12.2013.
Posjeta: 5.768 *