hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi

Ivona Radić Tatar ; Poliklinika za rehabilitaciju slušanja i govora SUVAG

Puni tekst: hrvatski, pdf (222 KB) str. 165-188 preuzimanja: 1.505* citiraj
APA 6th Edition
Radić Tatar, I. (2013). Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi. Lahor, 2 (16), 165-188. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/130039
MLA 8th Edition
Radić Tatar, Ivona. "Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi." Lahor, vol. 2, br. 16, 2013, str. 165-188. https://hrcak.srce.hr/130039. Citirano 25.02.2021.
Chicago 17th Edition
Radić Tatar, Ivona. "Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi." Lahor 2, br. 16 (2013): 165-188. https://hrcak.srce.hr/130039
Harvard
Radić Tatar, I. (2013). 'Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi', Lahor, 2(16), str. 165-188. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/130039 (Datum pristupa: 25.02.2021.)
Vancouver
Radić Tatar I. Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi. Lahor [Internet]. 2013 [pristupljeno 25.02.2021.];2(16):165-188. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/130039
IEEE
I. Radić Tatar, "Ovladanost vrstama rečenica na kraju predškolske dobi", Lahor, vol.2, br. 16, str. 165-188, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/130039. [Citirano: 25.02.2021.]

Sažetak
Sintaksa se najintenzivnije razvija u predškolskomu razdoblju, i to između treće i pete godine, kada djeca počinju proizvoditi složene rečenične strukture. Većina petogodišnjaka uspješno proizvodi različite vrste složenih rečenica, nezavisnih i zavisnih. Sintaktički se razvoj nastavlja i tijekom školovanja, čak i u adolescentskoj i odrasloj dobi, no mnogo sporije. Svrha je ovoga rada istražiti vrste rečenica koje rabe djeca urednoga jezičnoga razvoja prilikom pripovijedanja u razdoblju neposredno pred ulazak u osnovnu školu, što je dosada bilo samo djelomično istraživano u hrvatskome jeziku. Istraživanjem je bilo obuhvaćeno petnaestero predškolaraca od 6,01 do 7,05 godina. Njihova je ovladanost vrstama rečenica ispitana pomoću slikovnice `Frog, where are you?' (Mayer 1969), koja predstavlja visoko strukturirani poticaj za ispitivanje pripovijedanja. Rezultati su pokazali da predškolarci proizvode različite rečenične strukture uz visoki stupanj gramatičnosti. Najčešće proizvode složene rečenice, i to uglavnom nezavisno složene rečenice, potom višestruko složene rečenica, a najmanje zavisno složene, među njima najčešće objektne. Od nezavisno složenih rečenica djeca proizvode samo sastavne i suprotne rečenice te rečenični niz. Najrjeđe proizvode neoglagoljene ili eliptične rečenice.

Ključne riječi
sintaksa; vrste rečenica; pripovijedanje; hrvatski jezik; predškolska djeca

Hrčak ID: 130039

URI
https://hrcak.srce.hr/130039

[engleski]

Posjeta: 2.300 *