Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.3935/ljsr.v21i2.7
ETIČKI IZAZOVI KVALITATIVNIH ISTRAŽIVANJA U ZAJEDNICI: OD PLANIRANJA DO ISTRAŽIVAČKOG IZVJEŠTAJA
Dinka Čorkalo Biruški
orcid.org/0000-0002-2954-4349
; Odsjek za psihologiju, Filozofski fakultet , Sveučilište u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
U radu se daje kritički pregled etičkih izazova koji se javljaju u kvalitativnim istraživanjima. Temeljno je polazište rada da se kvalitativna istraživanja razlikuju od kvantitativnih u metodološkom pogledu, no da etika istraživanja nije suštinski različita, već se razlikuje u intenzitetu, količini i prisutnosti. Ova razlika, međutim, uvjetuje da su etička pitanja u kvalitativnim istraživanjima više epistemološke naravi i suštinski metodološka, budući da njihovo (ne)rješavanje može izravno utjecati na valjanost i pouzdanost istraživanja. U radu se daje osnovna etička mapa kvalitativnih istraživanja, koja definira proces od pripreme istraživanja, preko prikupljanja podataka, s temeljnim naglaskom na aspekte odnosa istraživača i sudionika, do izvještavanja. U radu se raspravljaju etički aspekti pojedinih faza istraživačkog procesa, uz poseban naglasak na etičnost izgradnje odnosa sa sudionicima istraživanja. Analiziraju se specifičnosti procesa pristanka na istraživanje u kvalitativnim istraživanjima, te etika izvještavanja o rezultatima. Krećući s polazišta kritičke teorije, zagovara se pristup pozitivne ili aktivne etike, uz poštovanje najviših etičkih standarda kao nužnog uvjeta vjerodostojnog kvalitativnog istraživanja.
Ključne riječi
etika; kvalitativna istraživanja; pristanak na istraživanje; odnos istraživača i sudionika; pozitivna ili aktivna etika
Hrčak ID:
134770
URI
Datum izdavanja:
14.1.2015.
Posjeta: 7.958 *