Izvorni znanstveni članak
Samoprocjena ponašanjaadolescenata na različitim razinama poremećaja u ponašanju
Nataša Vlah
orcid.org/0000-0003-3965-0927
; Učiteljski fakultet Sveučilišta u Rijeci
Sažetak
Cilj rada je utvrditi razlike u samoprocjenama socijalnog ponašanja adolescenata na procijenjenim različitim razinama poremećaja u ponašanju. Teorijsko polazište za razumijevanje samoprocjena ponašanja su stupnjevi moralnosti karakteristični za adolescenciju promatrani u Kohlbergovoj teoriji moralnog razvoja. Stratificirani grupni uzorak čine adolescenti iz osam strukovnih škola u Rijeci (N=1125; 63% muških; M=16,46 godina; SD = 1,01). Tijekom nastave su ispunjavali Skalu samoprocjene socijalnog ponašanja (Vlah i sur., 2012., u tisku). Skala sadržava 23 para pridjeva za samoprocjenu ponašanja semantičkim diferencijalom koji formiraju tri subskale: konvencionalnost, samoisticanje i socijabilnost. Razrednici su Upitnikom za razrednike (Vlah, 2010.a) klasificirali adolescente na kontinuumu različitih razina poremećaja u ponašanju.
Rezultati potkrepljuju Kohlbergovu teoriju moralnog razvoja u adolescenciji. Adolescenti kod kojih je procijenjen rizik, razvijenost ili
uznapredovalost poremećaja u ponašanju svoje ponašanje procjenjuju nekonvencionalnim. Potvrđuju se dosadašnja istraživanja prema kojima konvencionalnost možebiti protektivni faktor.
Ključne riječi
adolescenti; Kohlbergova teorija moralnog razvoja; konvencionalnost; poremećaji u ponašanju; samoprocjena ponašanja
Hrčak ID:
138790
URI
Datum izdavanja:
15.1.2013.
Posjeta: 1.969 *