hrcak mascot   Srce   HID

Pregledni rad

Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku

Vesna Svalina ; Učiteljski fakultet u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku
Ladislav Bognar ; Učiteljski fakultet u Osijeku, Sveučilište J.J. Strossmayera u Osijeku

Puni tekst: hrvatski, pdf (1 MB) str. 219-233 preuzimanja: 646* citiraj
APA 6th Edition
Svalina, V. i Bognar, L. (2013). Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku. Napredak, 154. (1-2), 219-233. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/138794
MLA 8th Edition
Svalina, Vesna i Ladislav Bognar. "Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku." Napredak, vol. 154., br. 1-2, 2013, str. 219-233. https://hrcak.srce.hr/138794. Citirano 08.08.2020.
Chicago 17th Edition
Svalina, Vesna i Ladislav Bognar. "Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku." Napredak 154., br. 1-2 (2013): 219-233. https://hrcak.srce.hr/138794
Harvard
Svalina, V., i Bognar, L. (2013). 'Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku', Napredak, 154.(1-2), str. 219-233. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/138794 (Datum pristupa: 08.08.2020.)
Vancouver
Svalina V, Bognar L. Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku. Napredak [Internet]. 2013 [pristupljeno 08.08.2020.];154.(1-2):219-233. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/138794
IEEE
V. Svalina i L. Bognar, "Glazba i glazbeno obrazovanje u starom i srednjem vijeku", Napredak, vol.154., br. 1-2, str. 219-233, 2013. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/138794. [Citirano: 08.08.2020.]

Sažetak
Ovim radom želimo načiniti pregled najranijih pristupa glazbi i shvaćanju njenog značenja u odgoju i obrazovanju, ali i društvenom životu uopće. U drevnim civilizacijama kao što je kineska ili sumerska kao i kasnije egipatska pridaju značenje glazbi. Tako filozof Konfucije smatra da glazba uzdiže ljudsko srce i da ona predstavlja izražavanje osjećaja, ali je odraz i društva u kojem nastaje. U antičkoj Grčkoj glazba je posebno uvažavana i smatrana sastavnim dijelom odgoja i obrazovanja. Dvije grčke državice Sparta i Atena imale su različit pristup glazbi. Dok u Ateni u glazbi vide snažno sredstvo ljudskog razvoja i da bavljenje glazbom čini čovjeka boljim i plemenitijim, u Sparti glazbu vide kao sredstvo razvijanja borbenog duha i pripremanju vojnika. Nasuprot tome rimsko razdoblje predstavlja vrijeme u kojem se glazbi pridavalo sporedno značenje. Ona je korištena kao popratna pojava gozbama i državnim svečanostima, a njome su se uglavnom bavili robovi. Kada se i govorilo o glazbi u funkciji odgoja i obrazovanja, onda se jedino razmišljalo koliko ona može pomoći u razvoju govorništva čemu se pridavala posebna pažnja. Srednjevjekovno razdoblje pak glazbi pridaje posebno značenje i to je razdoblje bilo značajno za razvoj glazbe uopće, ali i za načine poučavanja glazbe. Glazba je prvenstveno korištena za potrebe crkvenih obreda u kojima je glazba imala vidno mjesto. No glazba je prisutna i na dvorovima, a za vrijeme nekih vladara bila je i posebno njegovana. Pojavom trubadura glazba se spaja s poezijom, a javlja se i interes za narodnu glazbu koja je egzistirala izvan crkvenog i dvorskog života. Za razvoj glazbene pedagogije posebno je značajno stvaranje solmizacije koja se zadržala do danas.

Ključne riječi
glazba; odgoj i obrazovanje; stari vijek; srednji vijek; društvena uloga; način učenja glazbe

Hrčak ID: 138794

URI
https://hrcak.srce.hr/138794

Posjeta: 1.334 *