Izvorni znanstveni članak
Očekivane i stvarne miskoncepcije učenika u biologiji
Žaklin Lukša
orcid.org/0000-0002-7464-9027
; Gimnazija Josipa Slavenskog, Čakovec
Ines Radanović
; PMF Sveučilišta u Zagrebu
Diana Garašić
orcid.org/0000-0002-6489-2031
; Agencija za odgoj i obrazovanje, Zagreb
Sažetak
Istraživanje je provedeno s ciljem utvrđivanja učeničkih miskoncepcija u nastavnim sadržajima biologije, te utvrđivanja koliko nastavnici poznaju miskoncepcije učenika. Ukupni uzorak obuhvatio je 8691 učenika iz 41 osnovne škole i 36 gimnazija, koji su rješavali provjere znanja od 2007. do 2010. godine. Miskoncepcije su identificirane analizom frekvencije odabira odgovora po klasama ukupne uspješnosti učenika na provjeri. Dijagnosticirane miskoncepcije kategorizirane su prema uzrocima njihovog nastanka na one koje nastaju kao posljedica nerazriješenih predkoncepcija iz svakodnevnog života, zbog nerazumijevanja korištenih pojmova, zbog nerazlikovanja značenja istih pojmova u svakodnevno kontekstu
i znanosti, kao posljedica primjene pogrešne analogije, kao posljedica
nerazumijevanja koncepata iz fizike ili kemije, vezane uz teorije koje
više ne vrijede u znanosti, kao posljedica neprimjerene informacije u udžbenicima, kao posljedica neprimjerene informacije nastavnika, zbog nerazumijevanja koncepta, uzrokovane površnim prenošenjem činjenica i sadržaja te nastale uslijed učeničkog antropocentričnog pogleda na svijet. Usporedbe miskoncepcija koje očekuju nastavnici, sakupljenih anketiranjem, s učeničkim miskoncepcijama pokazuju da su nastavnici samo djelomice svjesni problema što upućuje na potrebu daljnjih istraživanja i uključivanja rezultata u edukaciju nastavnika. Jedino se na taj način može uspješnije raditi na uklanjanju miskoncepcija, odnosno sprječavanju njihova nastanka u budućem poučavanju.
Ključne riječi
identifikacija miskoncepcije; biologija; uzroci miskoncepcija; nastavnička predviđanja miskoncepcija
Hrčak ID:
138819
URI
Datum izdavanja:
15.10.2013.
Posjeta: 2.399 *