Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

https://doi.org/10.5613/rzs.45.1.3

Kako mjeriti održivo ponašanje? Adaptacija i validacija Upitnika o održivom ponašanju

Dunja Anđić orcid id orcid.org/0000-0001-8444-1820 ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Rijeci, Hrvatska
Sanja Tatalović Vorkapić orcid id orcid.org/0000-0002-9170-8455 ; Učiteljski fakultet, Sveučilište u Rijeci, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.409 Kb

str. 69-97

preuzimanja: 1.783

citiraj


Sažetak

Istraživanja ekoloških, proekoloških i održivih ponašanja u psihologiji i sociologiji, kao i u interdisciplinarnom području odgoja i obrazovanja za održivi razvoj, veliko značenje pridaju problemu vrijednosti. Jedan od obuhvatnijih modela koji s naglaskom na vrijednosti propituje održiva ponašanja jest sociopsihološki model održivog ponašanja M. Juárez Nájera, koji predstavlja teorijsku podlogu ovog istraživanja. Cilj je rada bio validirati i prilagoditi Upitnik o održivom ponašanju, koji je iz tog modela izvela M. Juárez Nájera, upotrebi u hrvatskome društveno-kulturnom području. Upitnik je preveden i primijenjen na uzorku od 480 studenata Sveučilišta u Rijeci. Pretpostavljeno je da će se struktura četiriju supskala kojima je u sklopu upitnika mjereno održivo ponašanje potvrditi u hrvatskome društveno-kulturnom području. Također je pretpostavljeno da će supskale osviještenosti o posljedicama, pripisivanja odgovornosti te interpersonalne i intrapersonalne inteligencije za održivost biti pozitivno povezane s izloženošću sadržajima kolegija koji se temelje na problematici ekologije i održivog razvoja. Iako su analize indicirale zadovoljavajuće razine pouzdanosti tog instrumenta, utvrđena je djelomično drukčija faktorska struktura dviju od četiriju supskala u odnosu na izvorne analize M. Juárez Nájera. Rezultati upućuju i na razlike među vrijednosnim orijentacijama hrvatskih ispitanika i ispitanika iz izvornog istraživanja. Studenti koji su se već obrazovali u okviru ekoloških kolegija pokazali su veću odgovornost prema ekološkim problemima i višu interpersonalnu i intrapersonalnu inteligenciju za održivost, ali ne i veću osviještenost o posljedicama. Unatoč znatnim ograničenjima ovog istraživanja, rezultati validacije i adaptacije Upitnika o održivom ponašanju upućuju na potencijal za njegovu primjenu u studijama iz interdisciplinarnog područja odgoja i obrazovanja za održivi razvoj na hrvatskome društveno-kulturnom području te posljedično unaprjeđenje istraživanja te problematike.

Ključne riječi

odgoj i obrazovanje za održivi razvoj; ekološko ponašanje; proekološko ponašanje; održivo ponašanje; Upitnik o održivom ponašanju

Hrčak ID:

142961

URI

https://hrcak.srce.hr/142961

Datum izdavanja:

30.4.2015.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 4.392 *