Skoči na glavni sadržaj

Prethodno priopćenje

Neki vidovi teologije kao znanosti kod Tome Akvinskoga

Ivica Raguž orcid id orcid.org/0000-0002-0083-0325 ; Katolički bogoslovni fakultet u Đakovu Sveučilišta J. J. Strossmayera u Osijeku, Đakovo, Hrvatska
Ante Svirać


Puni tekst: hrvatski pdf 197 Kb

str. 91-116

preuzimanja: 510

citiraj


Sažetak

Početak pitanja o znanstvenosti teologije možemo pronaći u 13. stoljeću, kada nastaju prva sveučilišta. U tom se razdoblju događa promjena naglaska u shvaćanju teologije. Sa shvaćanja teologije kao mudrosti, naglasak se polako prebacuje na shvaćanje teologije kao znanosti. Toma je jedan od prvih teologa koji je na konzistentan način primijenio tada prihvaćen pojam znanosti na samu teologiju. Tako je došao do novoga razumijevanja teologije kao subalternirane znanosti koja je nužno u odnosu prema sebi višoj znanosti: Božje znanje i znanje svetaca. Takvo poimanje teologije nužno zahtijeva i posebno vrjednovanje razuma u kontekstu vjere. Autori ovoga teksta ponajviše su se oslonili na Tomino prvo pitanje Sume teologije, kako bi Tomina originalna misao mogla zaživjeti i u današnjem vremenu kada više ne vrijedi Aristotelova koncepcija znanosti. Današnji bi model teologije kao znanosti trebao uzeti u obzir u isto vrijeme i shvaćanje znanosti u suvremenom društvu kao i unutar-teološko pitanje o ulozi razuma u teologiji. Upravo na primjeru Tome Akvinskoga otvara se mogućnost razrade pitanja o znanstvenosti teologije danas. Ovaj članak želi doprinijeti upravo tomu, tako što donosi prikaz originalne Tomine misli kao model rješavanja problema znanstvenosti teologije danas.

Ključne riječi

Toma Akvinski; aristotelovska znanost; teologija; teorija subalternacije; uloga razuma u vjeri

Hrčak ID:

157302

URI

https://hrcak.srce.hr/157302

Datum izdavanja:

5.5.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.358 *