hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31192/np.14.2.9

Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun

Kornelija Kuvač-Levačić   ORCID icon orcid.org/0000-0001-7250-6383

Puni tekst: hrvatski, pdf (160 KB) str. 165-183 preuzimanja: 993* citiraj
APA 6th Edition
Kuvač-Levačić, K. (2016). Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun. Nova prisutnost, XIV (2), 165-183. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9
MLA 8th Edition
Kuvač-Levačić, Kornelija. "Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun." Nova prisutnost, vol. XIV, br. 2, 2016, str. 165-183. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9. Citirano 11.08.2020.
Chicago 17th Edition
Kuvač-Levačić, Kornelija. "Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun." Nova prisutnost XIV, br. 2 (2016): 165-183. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9
Harvard
Kuvač-Levačić, K. (2016). 'Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun', Nova prisutnost, XIV(2), str. 165-183. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9
Vancouver
Kuvač-Levačić K. Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun. Nova prisutnost [Internet]. 2016 [pristupljeno 11.08.2020.];XIV(2):165-183. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9
IEEE
K. Kuvač-Levačić, "Metafore sebstva u autobiografskom diskursu Vesne Parun", Nova prisutnost, vol.XIV, br. 2, str. 165-183, 2016. [Online]. https://doi.org/10.31192/np.14.2.9

Sažetak
Služeći se konceptom sebstva kao cjelokupnosti ljudske osobnosti, kako je to definirao Carl Gustav Jung i produbio P. Ricoeur (teorija narativnog identiteta, sebstvo definirano kao identitet konstruiran narativnom konfiguracijom, dijalektika otkrivanja drugoga u vlastitom sebstvu i vlastitoga sebstva u drugome), u radu će se analizom metafora koje izriču sebstvo autodijegetskog pripovjedača istražiti model stvaranja autobiografskog diskursa Vesne Parun. Osnovu obrađenog korpusa činit će tekstovi iz zbirke Noć za pakost. Moj život u 40 vreća (2001.). Iz prvog poglavlja zbirke [što ga čine ranije objavljeni autoričini autobiografsko-esejistički tekstovi: Poljubac života (1993.), Do zalaska sunca hodajući za kamilicom (1958.), Pod muškim kišobranom (1986.)] čitatelj doznaje da je pisanje autobiografije za autoricu bilo problem samoizricanja pa je taj čin neprestano odgađala, dok je, s druge strane, osjećala snažan unutrašnji poriv da to ipak učini. Ta paradoksalnost autoričine motivacije ogleda se i u nekima od konstitutivnih elemenata koje pratimo u njezinu autobiografskom diskursu. U odnosu književnosti i zbilje, koju sam žanr autobiografije propituje na poseban način, autorica naglašeno stvara odmak od pukog dokumentarnog prenošenja zbiljskih činjenica iz svoga života. To se odražava u negiranju kronološkog niza ispripovijedanih događaja u korist kolažne i fragmentarne organizacije teksta, zatim u naglašenom lirizmu koji mjestimice negira odnos "metafora kao sredstvo književnosti" i pretvara ga u odnos »književnost kao metafora«. Autobiografski diskurs Vesne Parun gusto je prepleten metaforikom za mnoge od kojih se može zaključiti da izražavaju njezino sebstvo. Trima metaforama se u ovom radu daje posebna pozornost – kišobranu, koji može biti "muški" i "ženski", zemljovidu, koji na zidu ima svaka kuća u Vesninu zavičaju, te vreći, koju prati simboličan broj 40, u koliko ih je stao čitav njezin život. Osim spomenutih metafora, u radu će se ispitati teza da se u autobiografskom diskursu Vesne Parun sama književnost predstavlja kao ključna metafora njezina sebstva, čime se isti taj diskurs čitatelju otkriva kao izrazito (auto)metatekstualan.

Ključne riječi
sebstvo; autobiografizam; narativni identitet; Vesna Parun; metafora; kišobran; zemljovid; vreća

Hrčak ID: 161513

URI
https://hrcak.srce.hr/161513

[engleski]

Posjeta: 1.381 *