Skoči na glavni sadržaj

Ostalo

Hrvatski kao drugi i strani jezik iz sveučilišne perspektive

Ivančica Banković-Mandić orcid id orcid.org/0000-0003-2100-5225 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Marica Čilaš Mikulić ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 110 Kb

str. 121-138

preuzimanja: 862

citiraj


Sažetak

Unatoč svojem kontinuitetu poučavanja na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu, hrvatski kao drugi i strani jezik dugi niz godina nije bio predmetom znanstvenoga proučavanja. Poučavao se prema audiovizualnoj globalno-strukturalnoj metodi, tvorac koje je P. Guberina, a prve udžbenike za učenje toga jezika prema AVGS-metodi napisali su Lj. Jonke, E. Leskovar, K. Pranjić i I. Škarić (1966). Premda je AVGS-metoda poučavanja doživjela svjetsku slavu, u Hrvatskoj se nije dalje razvijala. Potkraj devedesetih godina 20. stoljeća počinju prva znanstvena istraživanja hrvatskoga kao drugoga i stranoga jezika. Teme tih istraživanja od svojih početaka do sredine drugoga desetljeća dvadeset i prvoga stoljeća proširile su svoj raspon od tema koje se tiču usvajanja pojedinih jezičnih kategorija i razina u hrvatskome kao inome jeziku do pitanja strategija učenja hrvatskoga jezika, straha od jezika, definiranja jezičnih kompetencija, tematski raznih kontrastivnih istraživanja itd. Područje hrvatskoga kao drugoga i stranoga jezika u metodološkom je i teorijskom pogledu interdisciplinarno područje koje uz metodička i didaktička istraživanja obuhvaća različita psiholingvistička, usko lingvistička, pragmalingvistička i sociolingvistička istraživanja. Kao rezultati tih istraživanja nastaju udžbenici i priručnici za učenje jezika te njegovo poučavanje, razvija se terminologija. U radu će se, nakon osvrta na teme i metodologije istraživanja i poučavanja inoga jezika u svjetskim razmjerima, ukratko predstaviti obim tema i metodologija istraživanja u posljednja dva desetljeća u Hrvatskoj te objasniti vanjski čimbenici koji utječu na razvoj ovoga područja. Pokazat će se kako se primjena tih istraživanja odrazila na koncept poučavanja hrvatskoga kao drugoga i stranoga na Filozofskom fakultetu - kako je jezični tečaj postao sveučilišni modul. Usporedit će se rezultati istraživanja ovoga područja s istraživanjima i poučavanjem nekih svjetskih, a i nekih slavenskih jezika kao inih. Ukratko će se prikazati specifičnosti ovoga iznimno dinamična područja u okviru Croaticuma.

Ključne riječi

hrvatski kao drugi i strani jezik; metodologije istraživanja; metode poučavanja; udžbenici i priručnici

Hrčak ID:

174527

URI

https://hrcak.srce.hr/174527

Datum izdavanja:

29.12.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.723 *