Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21066/carcl.libri.2016-05(02).0001
Predodžbe djece i mladih u Pričama iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić
Lana Molvarec
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Hrvatska
Sažetak
Rad Pričama iz davnine Ivane Brlić-Mažuranić prilazi iz kulturološke perspektive. Početna je teza da predodžbe djece i mladih u zbirci korespondiraju s predodžbama vremena u kojemu zbirka nastaje, a ne s predodžbama neke daleke, davne i neodređene mitološke prošlosti. U nastavku se interpretiraju obilježja predodžbi na primjeru svih bajki u zbirci. Važnost djece i mladih te značenja koja im se u bajkama pripisuju interpretiraju se kao dio poslijeprosvjetiteljskoga, modernoga pogleda na djecu, koji ih konstruira kao svojevrsna središta obiteljskoga i društvenoga života. Jedan niz predodžbi ukazuje na urođenu djetetovu dobrotu i na njegov urođeni potencijal za promjenu društvene zajednice nabolje te se u njega upisuju i utopijska značenja. Druga vrsta predodžbi prikazuje djecu i mlade na putu socijalizacije koja ih treba pretvoriti u subjekte koji svrsishodno i korisno djeluju u društvenoj zajednici. Obje grupe predodžbi mogu se promatrati u međudjelovanju s građanskom kulturom „dugoga 19. stoljeća“ (Hobsbawm 1987) koja obilježava život i djelo Ivane Brlić Mažuranić.
Ključne riječi
bajka; građanska kultura; moderna predodžba djeteta; socijalizacija; subjekt
Hrčak ID:
178726
URI
Datum izdavanja:
26.3.2017.
Posjeta: 2.803 *