Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

VRŠNJAČKO ZLOSTAVLJANJE U OSJEČKIM ŠKOLAMA I MJERE PREVENCIJE

Tena Velki ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska
Ines Bačmaga ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska
Ivana Juka ; Svečilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Fakultet za odgojne i obrazovne znanosti, Osijek, Republika Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 54.274 Kb

str. 27-46

preuzimanja: 728

citiraj


Sažetak

Dosadašnja istraživanja koja su se bavila problematikom vršnjačkog nasilja nisu jasno naglašavala razliku između nasilja i zlostavljanja. U ovom istraživanju mjereno je vršnjačko zlostavljanje, uzimajući u obzir i odnos moći nasilnika i žrtve kao i namjeru počinjenog nasilnog ponašanja. Cilj istraživanja bio je ispitati pojavnost vršnjačkog zlostavljanja i dosadašnje mjere prevencije koje su poduzete u svrhu njegova sprječavanja u osječkim školama. U istraživanju je sudjelovalo 496 učenika od petog do osmog razreda iz četiriju osnovnih škola (40,3% dječaka). Dobni raspon kretao se od 10 do 15 godina (M=12,49; SD=1,81). Učenici su popunili Upitnik o vršnjačkom zlostavljanju (UVZ; Velki,2015). Rezultati istraživanja pokazali su da je u vršnjačko zlostavljanje bilo uključeno 37,1% žrtava, 15,9% nasilnika/žrtva, 3,2% nasilnika, dok 43,8% djece nije bilo uključeno u vršnjačko zlostavljanje. Najzastupljenije je verbalno zlostavljanje, dok najmanju razinu zastupljenosti ima seksualno zlostavljanje. 10% učenika izjavilo je da se u njihovim školama i razredima vršnjačko zlostavljanje događa češće nego kod drugih. Dobiveni su rezultati zabrinjavajući jer pokazuju porast nasilja u odnosu na prijašnja istraživanja. Od ispitanih učenika, njih skoro 70% sudjelovalo je u nekom programu prevencije zlostavljanja, a najčešće su to bili UNICEF program te interni školski programi, dok su učenici u programima najčešće sudjelovali kroz radionice i slušanje predavanja. Učenici uglavnom navode da je uvedeni program pomogao smanjenju vršnjačkog zlostavljanja u manjoj mjeri (38,9%). Iako se škole trude uvesti različite programe prevencije, očito je da je njihova efikasnost još uvijek prilično upitna.

Ključne riječi

elektroničko zlostavljanje; osječke škole; prevencija; tradicionalno zlostavljanje; vršnjačko zlostavljanje

Hrčak ID:

179024

URI

https://hrcak.srce.hr/179024

Datum izdavanja:

1.12.2016.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 2.365 *