Filozofska istraživanja, Vol. 36 No. 4, 2016.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi36412
Modaliteti slikovnog pojavljivanja: temeljni pojmovi
Krešimir Purgar
; Sveučilište u Zagrebu, Tekstilno-tehnološki fakultet, Prilaz baruna Filipovića 28a, HR–10000 Zagreb
Sažetak
Širenje digitalne tehnologije zahtijeva novo promišljanje slika: više im ne bismo smjeli pristupati samo kao starogrčkom eikonu, tj. odsliku ili reprezentaciji, nego i kao iskustvima, događajima i posebnoj vrsti pojava. U suvremenoj digitalnoj kulturi slikovno pojavljivanje je simptom najnovijega slikovnog obrata, tj. onoga koji se događa nakon pictorial turna, a koji su W. J. T. Mitchell i Gottfried Boehm prije gotovo tri desetljeća opisali kao epohalno novu vrstu odnosa slike i jezika. Danas svjedočimo drugačijoj vrsti urgencije: onoj koja će opisati odnos analognih slika i digitalnih slika, reprezentacije i postreprezentacije, realiteta i virtualnosti, semiotike i fenomenologije. U ovome tekstu dat ću prijedlog jedne »tranzicijske« teorije slike koja uzima u obzir široki prostor između objekata i percepcije, tj. između eikona i čiste osjetilnosti. U tu svrhu opisat ću četiri temeljna modaliteta slikovnog pojavljivanja: temporalnost, transparentnost, medijalnost i referencijalnost.
Ključne riječi
ontologija slike; slikovno pojavljivanje; Martin Seel; Dieter Mersch; temporalnost; transparentnost; medijalnost; referencijalnost
Hrčak ID:
180141
URI
Datum izdavanja:
13.12.2016.
Posjeta: 2.781 *