Izvorni znanstveni članak
Performativna glazba – od bruitizma do lesionizma: kolažno o žanru glazbenoga performansa na domaćim primjerima
Suzana Marjanić
Sažetak
U clanku se interpretira glazbeni performans s obzirom na šest nacina pristupa izvedbenoj manipulaciji (izvedbenom markiranju): s obzirom na manipulaciju tijelom, kostimografijom, zvucnim objektima/ instalacijama/skulpturama, vizualnom umjetnošcu, egzoticnim instrumentima te porukom. I dok se za manipulaciju tijelom kao primjer lesionizma navodi Satan Panonski i Zoran Štajdohar Zoff, za manipulaciju kostimografijom kao primjer uzet je rijecki art/postpunk bend Let 3. Nakon pojedinih primjera glazbenih performansa s manipulacijom zvucnim objektima/instalacijama/skulpturama (npr. TIG, Damir Bartol Indoš i njegova Kuca ekstremnoga muzickoga kazališta – Kugla, Alen i Nenad Sinkauz, glazbeni performans Preparirani pianino Ivana Ladislava Galate u izvedbi Matee Leko iz 2011. godine), razmatra se i glazbeni performans koji nastaje markiranjem vizualnom umjetnošcu (npr. slikarstvom, crtežima), a kao primjer navodi se suradnja Daniela Žeželja i Jessice Lurie. Kao primjer glazbenoga performansa koji nastaje manipulacijom tzv. egzoticnim instrumentima opisuje se slucaj glazbenih performansa Dubravka Lapainea kao jednoga od najvecih virtuoza didgeridooa. Kao šesta vrsta glazbenoga performansa izdvajaju se glazbeni performansi koji nastaju manipulacijom poruke – npr. pojedini performansi izvedbenoga kolektiva Schmrtz Teatar (1995.–2000.).
Ključne riječi
glazbeni performans; bruitizam; lesionizam; Hrvatska
Hrčak ID:
185647
URI
Datum izdavanja:
1.12.2012.
Posjeta: 1.377 *