Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.31299/hrri.53.2.4

Senzibiliziranje učenika srednje škole za specifične potrebe gluhih i nagluhih vršnjaka

Zlatka Kozjak Mikić orcid id orcid.org/0000-0001-6187-6960 ; Zdravstveno učilište, Zagreb
Mirna Šaban ; Zdravstveno učilište, Zagreb
Vesna Ivasović ; Agencija za odgoj i obrazovanje, MZOS, Zagreb


Puni tekst: hrvatski pdf 323 Kb

str. 47-60

preuzimanja: 818

citiraj


Sažetak

Iako je prilagodba potrebama svakog učenika s teškoćama obaveza školskih ustanova, inkluzija gluhih i nagluhih učenika (G/NGL) koji se obrazuju u redovnim školama nije potpuna. Manjak iskustva, stereotipi i nedostatna stručna potpora mogu nepovoljno utjecati na njihovu prihvaćenost te njihov ukupni osobni i socijalni razvoj. Svrha istraživanja bila je prikupiti podatke o stavovima srednjoškolaca prema G/NGL vršnjacima te kreirati i evaluirati program senzibiliziranja za njihove specifičnosti. Prevedenim i adaptiranim Inventarom inkluzije gluhih i nagluhih učenika (Hung, 2005) prikupljeni su podatci povezani s kontaktima: podatci o percipiranoj bliskosti s G/NGL vršnjacima, učestalosti prethodnih dobrovoljnih kontakata s njima te o percepciji razrednog ozračja povezanog s njihovom integracijom. U istraživanju je sudjelovalo ukupno 200 učenika u dobi od 15,5-16,5 godina. Posebno kreiranim programom obuhvaćeno je 105 učenika. Od tog broja, 46 sudionika je pohađalo dva razreda u kojima su bili integrirani G/NGL učenici, a 59 sudionika je bilo u dva razreda bez integracije. S 95 učenika program nije proveden i oni su u istraživanju bili kontrolna skupina. Podatci su prikupljeni u dvije vremenske točke; prije i nakon provedbe programa i statistički obrađeni t-testovima, analizom varijance i standardnom regresijskom analizom. Rezultati su pokazali da je percipirana bliskost s G/NGL vršnjacima relativno visoka, odnosno, da su stavovi prema njima pozitivni. Najmanje pozitivne stavove imali su učenici u razredima koji imaju G/NGL učenika. Provedeni program nije pridonio promjeni stavova. Za predviđanje stavova pokazao se značajnim doprinos prethodnog češćeg dobrovoljnog kontakta s G/NGL učenicima, pozitivnija percepcija razrednog ozračja u odnosu na njihovu integraciju i prisustvo G/NGL učenika u razredu. Rezultati se komentiraju u kontekstu sličnih istraživanja, učinkovitosti provedenog programa te se donose preporuke koje bi mogle pridonijeti inkluziji G/NGL učenika.

Ključne riječi

stavovi; gluhi i nagluhi učenici; inkluzija

Hrčak ID:

191746

URI

https://hrcak.srce.hr/191746

Datum izdavanja:

30.12.2017.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.511 *