Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/ypn4oc8l39
UČINAK POTONUĆA PLOVILA NA VEZU NA PRAVNI ODNOS IZMEĐU STRANAKA UGOVORA O VEZU I ČUVANJU PLOVILA
Adriana Vincenca Padovan
orcid.org/0000-0003-0013-1820
; Jadranski zavod HAZU, Zagreb, Hrvatska
Vesna Skorupan Wolff
orcid.org/0000-0002-1591-7247
; Jadranski zavod HAZU, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Slučajevi potonuća brodice ili jahte na vezu u marini nisu česti, ali statistika
pokazuje da se povremeno događaju, i tada je vrlo vjerojatno da će incident u konačnici
dovesti do spora za naknadu štete prouzročene potonućem između vlasnika
odnosno korisnika brodice ili jahte i marine. Osim očite štete na samoj brodici
ili jahti, takav incident u marini će neizbježno rezultirati troškovima vađenja,
spašavanja ili uklanjanja potonulog plovnog objekta, a potencijalno i do štete na
infrastrukturi i opremi marine. Takav štetni događaj utjecat će na ugovor o vezu
između marine i vlasnika, odnosno korisnika brodice ili jahte. Odgovornost za štetu
ovisit će o okolnostima svakog pojedinog slučaja, a interpretirat će se sukladno
ugovoru o vezu i mjerodavnom nacionalnom pravu. Uzroci potonuća mogu biti
razni, od ekstremnih vremenskih uvjeta, do tehničkih nedostataka koji brodicu odnosno
jahtu čine nesposobnom za plovidbu, ili neadekvatnog veza, sidrenog sustava,
opreme za vezivanje, poplave, požara, lošeg održavanja, sudara, i dr. U svakom
pojedinom slučaju trebat će ustanoviti uzrok potonuća, i ovisno o tome utvrditi postoji
li odgovornost jedne od ugovornih strana. Nadalje, postavlja se pitanje koja je
sudbina ugovora o vezu nakon takvog potonuća, tj. ostaje li ugovor na snazi, ili automatski
prestaje samom činjenicom potonuća, ili ima li koja od ugovornih strana
pravo na raskid ili otkaz ugovora odnosno pravo na naknadu štete te koja se šteta u
takvom slučaju naknađuje. Navedene pravne posljedice također će ovisiti o uzroku
potonuća i uvjetima ugovora o vezu. Analizirajući učinak potonuća na ugovor
o vezu, autorice razmatraju i statističke podatke o učestalosti takvih događaja u hrvatskim marinama, poslovnu praksu, interne protokole i opće uvjete poslovanja
hrvatskih marina te općenito preventivne mjere koje koncesionari domaćih marina
uobičajeno primjenjuju u interesu sigurnosti plovidbe. Analiza uključuje pitanje
potencijalne odgovornosti ugovornih strana ugovora o vezu te sudbinu ugovora o
vezu nakon potonuća. U članku se raspravlja i o različitim pravnim posljedicama
potonuća u kontekstu ugovora o vezu u marini, osobito s obzirom na specifičnu
narav i sadržaj takvog ugovora kao inominatnog atipičnog ugovora.
Ključne riječi
ugovor o vezu; marina; potonuće; brodica; jahta; rekreacijsko plovilo; odgovornost koncesionara luke nautičkog turizma
Hrčak ID:
195411
URI
Datum izdavanja:
28.2.2018.
Posjeta: 2.294 *