Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

HAMLET IZMEĐU BUKARE I UČITELJA

Helena Peričić ; Filozofski fakultet sveučilišta u Zadru


Puni tekst: hrvatski pdf 342 Kb

str. 271-287

preuzimanja: 1.734

citiraj

Puni tekst: engleski pdf 342 Kb

str. 271-287

preuzimanja: 143

citiraj


Sažetak

Pitanje zastupanja pa i obrane (književnih, estetskih, etičkih itd.) vrednota pojavljuje se često u Brešanovu dramskom opusu temeljem istovjetnoga meha¬nizma: između primitivizma, prijetvornosti i brutalnosti te potencijalnog i stvar¬nog prijestupa pa i zločina s jedne (Brešanova »Antiteza«), te prosvijećenosti, naprednosti/napretka i idealizma (»Teza«) s druge strane – stoji književni tekst kao produžetak Teze, tj. više ili manje očigledni/prikriveni predložak kojemu je svrha gradnja novoga dramskog kazivanja tematski i fabularno prilagođena prostornim, društvenim i svjetonazorskim okolnostima kojima pripada sam autor. »Posrednički« književni tekst u Brešanovim dramama (npr. Shakespeareovi Hamlet ili Julije Cezar) ulazi tako u zonu »popularizacije« jer svojom ulogom premosnika koji naglašava vrednote Teze, transfera između djelokruga »velike literature« i stvarnosti biva prezentiran kao građa koju treba učiniti bliskom široj publici, odnosno onomu tko konačni dramski tekst prima (čita ili gleda na pozornici), bez obzira je li primatelj sam prepoznao dotični, premosni tekst ili nije, tj. nije ga »dešifrirao«. Iz svijesti o toj konstrukciji nadaju se, među ostalim, pitanja o slojevitosti i ciljevima takve »posudbe iz klasike«.

Ključne riječi

Ivo Brešan; Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja; Shakespeare; premosni tekst; klasika; stvarnost; suvremenost; recepcija

Hrčak ID:

200159

URI

https://hrcak.srce.hr/200159

Datum izdavanja:

9.5.2018.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.579 *