Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Percipirana sigurnost u školi i razredno-nastavno ozračje kao prediktori doživljavanja nasilnih ponašanja

Ina Reić Ercegovac orcid id orcid.org/0000-0003-4228-6054 ; Katedra za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Morana Koludrović orcid id orcid.org/0000-0003-4099-8330 ; Katedra za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu
Andreja Bubić orcid id orcid.org/0000-0002-9122-9809 ; Katedra za psihologiju, Filozofski fakultet Sveučilišta u Splitu


Puni tekst: hrvatski pdf 1.102 Kb

str. 31-52

preuzimanja: 925

citiraj


Sažetak

Cilj ovoga rada bio je istražiti ulogu razredno-nastavnoga ozračja i osjećaja sigurnosti u školi u procjeni doživljenoga nasilja. Sudjelovalo je 567 učenika od 4. do 8. razreda osnovne škole, a primijenjeni su sljedeći instrumenti: adaptirana Skala razrednoga ozračja (Wasilewski, Gifford i Bonneau, 2008.), Upitnik osjećaja sigurnosti u školi te Skala učestalosti doživljavanja nasilnoga ponašanja u školi. Rezultati istraživanja pokazali su da učenici najčešće doživljavaju ogovaranje, vikanje i vrijeđanje od strane vršnjaka, dok su najrjeđe izloženi elektroničkom nasilju i čupanju. Učenici, u odnosu na učenice, izvještavaju o većoj učestalosti doživljavanja nasilnih ponašanja te značajno nižim, u odnosu na učenice, procjenjuju osjećaj sigurnosti u školi. S druge strane, nisu utvrđene spolne razlike u procjeni elemenata kvalitete razrednoga ozračja. Analiza dobnih razlika pokazala je da procjene svih elemenata razrednoga ozračja i sigurnost u školi opadaju s dobi, odnosno najniže su vrijednosti ovih varijabli utvrđene kod najstarijih učenika. Hijerarhijska regresijska analiza pokazala je da su,
pored spola, značajni prediktori doživljenoga nasilja osjećaj sigurnosti u
školi te kvaliteta interakcija među učenicima kao element razrednoga
ozračja. Rezultati istraživanja mogu se interpretirati u kontekstu
postojećih spoznaja o vršnjačkom nasilju s posebnim naglaskom na zaštitnu ulogu pozitivnoga razrednoga ozračja i nekih značajki školske klime, posebice sigurnosti u školi i spremnosti svih unutarnjih dionika škole da sudjeluju u prevenciji nasilnih ponašanja.

Ključne riječi

doživljeno nasilje; sigurnost u školi; razredno ozračje; prevencija

Hrčak ID:

202774

URI

https://hrcak.srce.hr/202774

Datum izdavanja:

30.1.2018.

Posjeta: 2.177 *