Izvorni znanstveni članak
Rastafarijanstvo u Hrvatskoj
Perasović Benjamin
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar
Sažetak
Namjera ovog rada jest istražiti rastafarijanstvo u Hrvatskoj, raznovrsne oblike pojavnosti rastafarijanskih uvjerenja i eventualnih duhovnih praksi. Rastafarijanski pokret nastaje na Jamajci tridesetih godina prošloga stoljeća, na temelju tradicije garveističkoga pokreta i propovijedanja Marcusa Garveyja. Garveyjeve riječi o “skoroj krunidbi crnog kralja” pripadnici rastafarijanskoga pokreta uzimaju kao proročanstvo koje se ispunilo u povijesnom događaju iz 1930. godine, kada je etiopski car Tafari okrunjen u kralja uzevši kraljevsko ime Haile Selassie. Ras kao riječ za cara, Tafari kao ime, uz starozavjetno Jah (Jahve) činit će najčešći uzvik rastafarijanaca i sažeto izražavati njihovo duboko uvjerenje o Mesiji koji se vratio, o Bogu koji će pomoći napaćenom crnom narodu da se oslobodi ropskih i neokolonijalističkih okova u svom povratku u Afriku kao Kraljevstvo Nebesko. Rastafarijanski pokret započeo je kao jamajkanski, ali se proširio u druge zemlje migracijama Jamajkanaca i širenjem reggae glazbe. Nekoliko generacija reggae glazbenika koristili su reggae kao glavni medij za vlastitu religioznost, za prenošenje poruka o Bogu, a okupljanja slična bogoslužjima odvijala su se često uz reggae glazbu. Upravo je univerzalna moć glazbe, uz praksu nastajanja subkulturnih životnih stilova na temelju glazbenih pravaca, mjesto posredovanja i mjesto začetka domaćih recepcija rastafarijanstva. Na osnovu sudjelovanja u raznovrsnim okupljanjima na domaćoj reggae sceni, uz intervjuiranje dvadesetak pripadnika scene i anketiranje tridesetak glazbenika koji čine reggae scenu, zaključuje se o postojanju rastafarijanskih uvjerenja u hrvatskom kontekstu. Dvije temeljne dimenzije iskazivanja rastafarijanstva u Hrvatskoj odnose se na klasične i našoj sredini poznate koordinate kršćanstva, s jedne strane, i suvremene oblike duhovnih praksi prisutnih u new age tradiciji, s druge strane. Rastafarijanstvo nije postalo jedinstvenom doktrinom ni u regiji svoga nastanka. Rastafarijanci nisu željeli izgraditi crkvu ni sličnu hijerarhijsku organizaciju, pa je prirodno da u Hrvatskoj također nalazimo samo elemente rastafarijanstva na različite načine povezane s reggae scenom i drugim scenama (sub)kulture mladih. S obzirom na dinamiku subkulturnih scena, (re)definiranja subkulturnih situacija, rastafarijanstvo nije čvrsto omeđeno područje, a dosadašnje istraživanje dokazuje njegovu snažnu prisutnost na nekim dijelovima hrvatske subkulturne i alternativne scene.
Ključne riječi
rastafarijanstvo; reggae scena; (sub)kulture mladih; hrvatsko društvo
Hrčak ID:
20660
URI
Datum izdavanja:
20.2.2008.
Posjeta: 8.175 *