Izvorni znanstveni članak
Odrednice poduzetničke budnosti: efekt demografskih i metakognitivnih varijabli
Sara Delač
orcid.org/0000-0001-6599-9466
; Filozofski fakultet u Osijeku, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Croatia
Marina Stanić
orcid.org/0000-0002-3835-6358
; Ekonomski fakultet u Osijeku, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Croatia
Tihana Koprivnjak
orcid.org/0000-0001-9881-6419
; Ekonomski fakultet u Osijeku, Sveučilište Josipa Jurja Strossmayera u Osijeku, Osijek, Croatia
Sažetak
Poduzetnička budnost je koncept koji spaja dva odvojena područja istraživanja – kognitivnu teoriju s teorijom stvaranja i otkrivanja poduzetničkih prilika. Prvotno je poduzetnička budnost bila definirana kao sposobnost pojedinca da u uvjetima ograničenih informacija uoči i prepozna prilike. Inicijalna istraživanja poduzetničke budnosti kasnije su proširena uključivanjem pojmova poput aktivnog djelovanja i proaktivnog stava kao temeljnih komponenti poduzetničkog ponašanja. U konačnici, istraživači su identificirali tri temeljna elementa budnosti: skeniranje i pretraživanje, udruživanje i povezivanje te vrednovanje i prosudbu. Ovo istraživanje nadovezuje se na prethodna istraživanja tako da nastoji identificirati odrednice poduzetničke budnosti. Svrha je studije istražiti ulogu demografskih varijabli (rod, razina obrazovanja, smjer studija, prethodno radno iskustvo i roditelji kao uzor u poduzetništvu) te metakognitivnog znanja i metakognitivnog iskustva kao najčešće upotrebljivanih indikatora poduzetničke metakognicije. Uzorak je obuhvatio 84 studenta poslovne ekonomije koji studiraju na šest različitih smjerova (marketing, financije, menadžment, poduzetništvo, trgovina i logistika te poslovna informatika), a podaci su analizirani metodom linearne regresije. Rezultati istraživanja ukazuju na snažnu pozitivnu povezanost između poduzetničke budnosti i metakognitivnog znanja i iskustva. Nadalje, prethodno radno iskustvo, godina studija i smjer studija imaju važnu ulogu u određivanju poduzetničke budnosti. U konačnici, model objašnjava 38,6% varijance.
Ključne riječi
poduzetnička prilika; metakognitivno znanje; metakognitivno iskustvo
Hrčak ID:
213867
URI
Datum izdavanja:
21.12.2018.
Posjeta: 2.022 *