Izvorni znanstveni članak
Što pokreće studente da započnu vlastiti biznis? Dokazi iz Bosne i Hercegovine
Mirza Kulenović
orcid.org/0000-0002-9372-300X
; Visoka škola "CEPS-Centar za poslovne studije", Kiseljak, Bosna i Hercegovina
Azra Pašić Mesihović
; Ekonomski fakultet u Sarajevu, Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Ljiljan Veselinović
orcid.org/0000-0003-2585-5016
; Ekonomski fakultet u Sarajevu, Univerziteta u Sarajevu, Sarajevo, Bosna i Hercegovina
Sažetak
Postojeća literatura posebnu pažnju pridaje istraživanju motiva i poduzetničke namjere potencijalnih poduzetnika, a posebice istraživanje namjere studenata da započnu biznis nakon završetka studija. Svrha ovog rada je istraživanje utjecaja petnaest motiva i prethodno poduzetničko iskustvo obitelji studenta na namjeru da pokrene biznis. S obzirom na važnost poduzetništva na razvoj države, pogled iz post-konfliktne, tranzicijske zemlje kao što je Bosna i Hercegovina, pruža korisne povratne informacije za stvaratelje politike i produbljuje naše shvaćanje motiva i namjere za pokretanje biznisa. Naše istraživanje podržava postojeće spoznaje u literaturi da odrastanje u obitelji u kojoj su roditelji poduzetnici predstavlja važan prediktor namjere za pokretanje biznisa. Ova životna iskustva iz ranih obiteljskih dana igraju važnu ulogu u oblikovanju vjerovanja, stavova, osobnosti i namjera pojedinaca. Pored toga, naša istraživanja sugeriraju da sljedeći motivi imaju statistički značajan utjecaj na namjeru za pokretanje biznisa: dva motiva koja opisuju neovisnost (prilika da se bude vlastiti gazda i dokazivanje da on/ona to može učiniti), sklonost prihvaćanju rizika, prilika za boljom organizacijom vremena i osiguranje odgovarajuće brige za buduće naraštaje. Neodgovarajući radni uvjeti u privatnim kompanijama kombinirani s visokom stopom nezaposlenosti čine identificirane motive značajnim prediktorima namjere za pokretanje biznisa. Njihova namjera da započnu biznis primarno potječe iz uočene prilike, ali briga o budućim naraštajima i želja za neovisnošću mogu doprinijeti objašnjenju namjere za započinjanje biznisa. Bosna i Hercegovina spada u kolektivistička društva što može objasniti razlog zbog kojega statistički značajan utjecaj ima i mogućnost da se biznis prenese na buduće naraštaje.
Ključne riječi
poduzetnička namjera; poduzetnički motivi; poduzetnička pozadina obitelji
Hrčak ID:
213869
URI
Datum izdavanja:
21.12.2018.
Posjeta: 1.584 *