Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Gubitak prava na ograničenje odgovornosti brodara u prijevozu stvari morem

Ivo Grabovac ; Pravni fakultet Sveučilišta u Splitu, Split


Puni tekst: hrvatski pdf 1.606 Kb

str. 51-64

preuzimanja: 230

citiraj


Sažetak

U Haškim pravilima nije bilo izričite odredbe o gubitku prava prijevoznika na ograničenje odgovornosti, ali je u teoriji i sudskoj praksi prevladalo stajalište da ne može ograničiti svoju odgovornost ako je šteta na stvarima posljedica osobnog namjernog djelovanja ili propusta. Različita su bila rješenja u nacionalnim pravima koja su vodila računa o Haškim pravilima.
Visbyjska i Hamburška pravila lišavaju brodara povlastice ograničenja odgovornosti, pored nesporne namjere, i za djelo ili propust počinjen bezobzirno i sa sviješću (znanjem) da bi šteta vjerojatno mogla uslijediti. U radu se osobito iscrpno analizira izraz ''recklessly'', u usporedbi s pojmovima common law-a ''wantonness'' i ''wilful misconduct''. Zaključuje se da pojam ''recklessly'' (bezobzirno) znači ponašanje koje nadilazi po obilježjima granice krajnje nepažnje. Uz krajnju nepažnju potreban je i dalji element svijesti kao uvjet gubitka prava na ograničenje. Autor smatra da je zbog nužnosti unifikacije najkonvenijentnije u nacionalnim pravima što vjernije reproducirati opisani i analizirani tekst. (To su npr. sada učinile Francuska SR Njemačka, ali je Jugoslavija u prijevozu stvari zadržala klasični pojam krajnje nepažnje.)
Brodar gubi pravo na ograničenje odgovornosti, na osnovi Visbyjskih i Hamburških pravila, samo za osobnu kvalificiranu krivnju.

Ključne riječi

ograničenje odgovornosti brodara; prijevoz stvari morem; krajnja nepažnja;

Hrčak ID:

215880

URI

https://hrcak.srce.hr/215880

Datum izdavanja:

27.4.1989.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 982 *