Izvorni znanstveni članak
Složenost ovladavanja glagolskim vidom u inojezičnome hrvatskome
Lidija Cvikić
; Zagreb
Zrinka Jelaska
; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Glagolski vid jedan je od najtežih obilježja hrvatskoga jezika kojima inojezični učenici, i to izvorni govornici neslavenskih jezika, moraju ovladati. U tome je hrvatski sličan drugim slavenskim jezicima. Glavni je uzrok složenost znanja koja je nužna da bi se proizvodile rečenice s glagolima točnoga vida i oblika. U ovome se radu istražuje usvojenost pojedinih elemenata glagolskoga vida kod odraslih učenika inojezičnoga hrvatskoga. U prvome se dijelu rada daje kraći pregled obilježja vida i istraživanja ovladavanja vidom kod inojezičnih učenika općenito, učenika dvaju slavenskih jezika i hrvatskoga. U drugome dijelu rada prikazuju se rezultati istraživanja ovladanosti vidom skupine ispitanika.
Istraživanje je potvrdilo pretpostavku da se glagolski vid sastoji od više različitih elemenata znanja i da se ti elementi usvajaju istovremeno, ali u različitim stupnjevima. Većina odstupanja u uporabi nastala je zbog neusvojenosti oblika glagola. Pokazalo se da su učenici inojezičnoga hrvatskoga svjesni postojanja kategorije glagolskoga vida, ali značenje glagola uglavnom vežu uz jedan vid. Učenici na srednjoj razini znanja hrvatskoga u vrlo su visokome stupnju ovladali glagolskim vidom pojedinoga glagola te su sposobni pravilno odrediti vid glagola kada je on naveden samostalno i kada je u paru. Općenito povećanje točnosti određivanja vida, a kod pojedinih glagola i dvostruko točnije kada su glagoli ponuđeni u paru, potvrđuje stav dijela stručnjaka da je glagole potrebno poučavati u paru te ih tako i navoditi u priručnicima.
Ključne riječi
glagolski vid; vidski parovi; vidski parnjaci; ovladavanje inojezičnim hrvatskim
Hrčak ID:
21775
URI
Datum izdavanja:
21.12.2007.
Posjeta: 8.849 *