hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe

Ante Vukasović   ORCID icon orcid.org/0000-0002-7606-2721 ; Filozofski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Puni tekst: hrvatski, pdf (148 KB) str. 35-45 preuzimanja: 746* citiraj
APA 6th Edition
Vukasović, A. (2008). Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe. Obnovljeni Život, 63. (1.), 35-45. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/22489
MLA 8th Edition
Vukasović, Ante. "Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe." Obnovljeni Život, vol. 63., br. 1., 2008, str. 35-45. https://hrcak.srce.hr/22489. Citirano 10.08.2020.
Chicago 17th Edition
Vukasović, Ante. "Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe." Obnovljeni Život 63., br. 1. (2008): 35-45. https://hrcak.srce.hr/22489
Harvard
Vukasović, A. (2008). 'Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe', Obnovljeni Život, 63.(1.), str. 35-45. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/22489 (Datum pristupa: 10.08.2020.)
Vancouver
Vukasović A. Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe. Obnovljeni Život [Internet]. 2008 [pristupljeno 10.08.2020.];63.(1.):35-45. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/22489
IEEE
A. Vukasović, "Teleologijsko i aksiologijsko utemeljenje odgoja u ozračju hrvatske odgojne preobrazbe", Obnovljeni Život, vol.63., br. 1., str. 35-45, 2008. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/22489. [Citirano: 10.08.2020.]

Sažetak
Predmet razmatranja su smisao, svrha, ideal (teleološki problem) i vrijednosti (aksiološki problem), a to su prva i temeljna pitanja svakog odgajanja i znanosti o odgoju. Rasprava je sastavljena od četiri dijela. U prvom su određenja glavnih pojmova: čovjek, odgoj, vrijednosti, pedagogija, njihova međusobna povezanost i uvjetovanost. Bitne odlike čovjeka su svijest i savjest, njihova uravnoteženost, suglasje i sprega. Odgoj kao proces izgrađivanja čovjeka u biti je vrijednosna kategorija. Vrijednosti kao putokazi duha osmišljavaju život i postavljaju granice dobra i zla. Pedagogija – znanost o odgoju kao vrijednosnom fenomenu – nužno mora biti deskriptivno-normativna znanost. U drugom dijelu razmatraju se glavna pitanja – smisao i vrijednosti, odnosno teleologijski i aksiologijski problem. Pisac prati njihovu pojavu i kretanje u filozofiji i pedagogiji, gdje se pojavljuju kao pedagogijska teleologija i pedagogijska aksiologija. Posebno izdvaja pedagoškoga klasika J. A. Komenskog, koji je već u XVII. st. dobro uočio i postavio pitanje teleologije i aksiologije u odgoju. U trećem dijelu je pogled na društvo. Prema sociološkim simptomima – kriza morala, obezvrijeđenost vrijednosti, znanstvena afirmacija koju prati moralna degradacija, zloporaba znanosti, slobode, manipulacije ljudima, porast nasilja i kriminala uopće – suvremeno društvo je moralno bolesno i treba ga liječiti. U četvrtom dijelu se traži rješenje. Izlaz iz krize je u sveopćoj duhovnoj obnovi, moralnoj i odgojnoj preobrazbi. Takva obnova i preobrazba traže osposobljavanje nastavnika-odgojitelja i pedagoga za učinkovito ostvarivanje odgojne funkcije. Poticaji i uzori su u bogatim hrvatskim pedagogijsko-vrijednosnim postignućima između dva svjetska rata, koje je prekinula i odbacila komunistička ideologija, a danas traže svoju rehabilitaciju. Zaključna misao je: „Zaštita mladeži, reafirmacija odgoja, vrijednosti i odgojne funkcije – najprimarnije su društveno-pedagoške zadaće i hrvatski pedagoški imperativ“!

Ključne riječi
duhovna obnova; metodika odgajanja; moralna kriza; moralna preobrazba; moralno bolesno društvo; odgoj; odgojna kriza; odgojna preobrazba; odgojna svrha; odgojni ideal; pedagogija; pedagogijska aksiologija; pedagogijska teleologija; pedagogijsko-vrijednosn

Hrčak ID: 22489

URI
https://hrcak.srce.hr/22489

[engleski]

Posjeta: 1.997 *