hrcak mascot   Srce   HID

Original scientific paper

Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju

Ivan DUGANDŽIĆ ; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska

Fulltext: croatian, pdf (268 KB) pages 573-594 downloads: 780* cite
APA 6th Edition
DUGANDŽIĆ, I. (2006). Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju. Bogoslovska smotra, 76 (3), 573-594. Retrieved from https://hrcak.srce.hr/23828
MLA 8th Edition
DUGANDŽIĆ, Ivan. "Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju." Bogoslovska smotra, vol. 76, no. 3, 2006, pp. 573-594. https://hrcak.srce.hr/23828. Accessed 14 Oct. 2019.
Chicago 17th Edition
DUGANDŽIĆ, Ivan. "Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju." Bogoslovska smotra 76, no. 3 (2006): 573-594. https://hrcak.srce.hr/23828
Harvard
DUGANDŽIĆ, I. (2006). 'Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju', Bogoslovska smotra, 76(3), pp. 573-594. Available at: https://hrcak.srce.hr/23828 (Accessed 14 October 2019)
Vancouver
DUGANDŽIĆ I. Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju. Bogoslovska smotra [Internet]. 2006 [cited 2019 October 14];76(3):573-594. Available from: https://hrcak.srce.hr/23828
IEEE
I. DUGANDŽIĆ, "Isus veći od Abrahama (Iv 8,30-58). Mjesto i uloga Abrahama u Ivanovu evanđelju", Bogoslovska smotra, vol.76, no. 3, pp. 573-594, 2006. [Online]. Available: https://hrcak.srce.hr/23828. [Accessed: 14 October 2019]

Abstracts
Kao rodozačetnik i nositelj obećanja Abraham u brojnim novozavjetnim spisima i Židovima i kršćanima služi kao identifikacijski lik. Dok Židovi ističu svoje porijeklo od Abrahama, judeokršćani su uvjereni da su oni baštinici njegovih obećanja koja su se ispunila u Kristu, pa se s još više razloga mogu pozivati na zajedničkog praoca vjere. No upravo ta činjenica da kršćani na Abrahama gledaju iz kristološke perspektive predstavlja osjetljivo teološko pitanje takvog pozivanja na Abrahama, što rezultira daljnjim pitanjem odnosa Crkve i Izraela, kršćana i Židova. Kao i u mnogim drugim pitanjima, Ivanovo evanđelje i u tom pogledu predstavlja poseban tekst, jer je u oštrom polemičnom tonu Abraham uporabljen protiv Židova. Isus niječe Židovima da su djeca Abrahamova, jer traže da ga ubiju (Iv 8,40). Zato se oni ne mogu pozivati ni na Boga kao svoga oca (8,42), već im je otac đavao koji je od početka čovjekoubojica (8,44). Na kraju Isus tvrdi kako je Abraham sam svjedočio za njegov Dan, iz čega proizlazi da je Isus veći od Abrahama (8,55-58). Taj Ivanov tekst često je izazivao antižidovske reakcije i zato proglašavan antisemitskim. Zato se postavlja ozbiljno pitanje, mogu li kršćani taj tekst, nakon iskustva holokausta, čitati zajedno sa Židovima, a da se ne moraju stidjeti što on stoji i u novozavjetnom kanonu? U traženju odgovora na to pitanje nastoji se osvijetliti povijesna pozadina nastanka takvog teksta, mjesto i uloga polemike u tadašnjem vremenu, posebice među Židovima, kao i retorička strategija koju mu je autor namijenio u širem kontekstu svoga djela.

Keywords
Isus; Abraham; Židovi; kršćani; evanđelist; sinovstvo; kristologija; monoteizam; objava; vjera; polemika

Hrčak ID: 23828

URI
https://hrcak.srce.hr/23828

[english]

Visits: 1.242 *