hrcak mascot   Srce   HID

Izvorni znanstveni članak

Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana

Jure Zečević   ORCID icon orcid.org/0000-0003-2591-1962 ; Katolički bogoslovni fakultet, Zagreb

Puni tekst: hrvatski, pdf (129 KB) str. 89-99 preuzimanja: 663* citiraj
APA 6th Edition
Zečević, J. (2008). Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana. Kairos, 2 (1), 89-99. Preuzeto s https://hrcak.srce.hr/23869
MLA 8th Edition
Zečević, Jure. "Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana." Kairos, vol. 2, br. 1, 2008, str. 89-99. https://hrcak.srce.hr/23869. Citirano 20.09.2020.
Chicago 17th Edition
Zečević, Jure. "Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana." Kairos 2, br. 1 (2008): 89-99. https://hrcak.srce.hr/23869
Harvard
Zečević, J. (2008). 'Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana', Kairos, 2(1), str. 89-99. Preuzeto s: https://hrcak.srce.hr/23869 (Datum pristupa: 20.09.2020.)
Vancouver
Zečević J. Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana. Kairos [Internet]. 2008 [pristupljeno 20.09.2020.];2(1):89-99. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23869
IEEE
J. Zečević, "Katoličko razumijevanje jedinstva i zajedništva kršćana", Kairos, vol.2, br. 1, str. 89-99, 2008. [Online]. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/23869. [Citirano: 20.09.2020.]

Sažetak
Katolici se, kao i pripadnici drugih crkava, prema pitanju jedinstva i zajedništva postavljaju između dvije krajnosti: od fobičnosti i isključivosti na jednoj strani, do relativizacije svih razlika na drugoj strani, kao da bi sva pitanja s obzirom na jedinstvo i zajedništvo bila zapravo već riješena i utoliko irelevantna. Katolički nauk je da temeljno jedinstvo među crkvama već postoji, ali postoje i zasjekline u to jedinstvo, zasjeci, udarci, uleknuća i rane, koje narušavaju cjelovitost i potpunost toga jedinstva. Umjesto o raskolu, o odijeljenoj braći i nepostojanju jedinstva primjerenije je govoriti o stanju nepotpunog i(li) nesavršenog jedinstva. Budući da je ono što kršćane povezuje veće od onoga što ih razdvaja, onda je ne samo primjerenije nego i točnije druge kršćane opisivati i nazivati po onome što je veće (jedinstvo), nego li po onome što je manje (razdvojenost) i to treba zaživjeti i u praksi na svim razinama. Kod ekumenizma kao nastojanja oko punog ili dostatnog jedinstva i zajedništva ne radi se o tome da se uspostavi sada potpuno nepostojeće jedinstvo, nego o tome da se još i već postojeće jedinstvo: 1. živi i ostvaruje kroz primjerene stupnjeve međukršćanskog zajedništva i 2. upotpuni, usavrši do te mjere da među crkvama bude moguće i vidljivo zajedništvo oltara (Euharistije i pričesti) i propovjedaonice (navještaja). Kršćanstvo ili je ekumensko ili nije kršćanstvo. Crkva Kristova ili je “una sancta”, “jedna sveta”, ili je u ozbiljnom kršenju Kristove u Svetom Pismu izražene volje. Jedinstvo postoji - treba ga prepoznavati. Jedinstvo nije potpuno - treba ga upotpunjavati. Nepotpuno jedinstvo je tu i ono omogućuje nepotpuno zajedništvo “in sacris”, u sakramentima, u svetome. Rast jedinstva gotovo proporcionalno omogućuje rast ostvarivanoga i življenoga zajedništva. Življeno zajedništvo daje vjerodostojno svjedočanstvo svijetu o Kristu i o Bogu jedinstva i ljubavi i omogućuje učinkovitiju (re)kristijanizaciju svijeta i njegovo prožimanje radosnom viješću (nova evangelizacija). No preduvjet bez kojega puno jedinstvo neće biti ostvarivo jest “duhovni ekumenizam”, ekumenizam duhovnog iskustva i istinskog prianjanja svih kršćana uz Krista. Tek ekumenizam stvarnog iskustvenog zajedništvovanja s Njime omogućuje nalaženje i kršćanske braće i sestara u Njemu i zajedništvovanje i s njima. Ekumenski se put na taj način ukazuje kao put ozdravljanja i obnove svjetskog kršćanstva.

Ključne riječi
jedinstvo; zajedništvo; interkonfesionalnost; kriteriji crkvenosti; “communicatio in sacris”; “interkomunija”

Hrčak ID: 23869

URI
https://hrcak.srce.hr/23869

Posjeta: 1.363 *