Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.15567/mljekarstvo.2020.0402
Stavovi potrošača prema tržištu funkcionalnih mliječnih proizvoda u Hrvatskoj - presječna studija
Ines Banjari
orcid.org/0000-0002-8680-5007
; Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Food Technology, Department of Food and Nutrition Research, F. Kuhača 20, HR-31000 Osijek, Croatia
Maja Domiter
; Josip Juraj Strossmayer University of Osijek, Faculty of Food Technology, Department of Food and Nutrition Research, F. Kuhača 20, HR-31000 Osijek, Croatia
Tihana Ostrognjaj
; EKO KOTOR d.o.o., J. Slavenskog 7, 40329 Kotoriba, Croatia
Ivana Petrović Vidić
; Dukat d.d., Velike Sredice 11, 43000 Bjelovar, Croatia
Sažetak
Današnji potrošači od hrane žele više od tradicionalnog zadovoljenja nutritivnih potreba. Upravo je to osnovna definicija funkcionalne hrane, no mnogi su potrošači zbunjeni oko toga što funkcionalnost proizvoda predstavlja. Mlijeko i mliječni proizvodi ističu se kao najveći segment funkcionalnih proizvoda, a tržište funkcionalnih mliječnih proizvoda u Hrvatskoj je veoma raznoliko. Cilj je bio napraviti analizu tržišta funkcionalnih mliječnih proizvoda u Hrvatskoj te ispitati jesu li se stavovi potrošača prema funkcionalnim proizvodima općenito i funkcionalnim mliječnim proizvodima promijenili u periodu od osam godina (usporedbom 2011/12. i 2019. godine). Analiza tržišta napravljena je prema standardiziranoj metodologiji, dok su stavovi potrošača ispitani online anketom kreiranom specifično za potrebe istraživanja. Ista anketa je korištena u oba navrata. Ukupno je 231 ispitanik ispunio anketu 2011./12. godine a 221 2019. godine. U usporedbi sa 2011./12. godinom, statistički značajno manje ispitanika je izjavilo kako kupuju funkcionalnu hranu (44,3 % 2019. vs 63,5 % 2011./12., p=0,026) no svijest potrošača se povećala, posebice u pogledu probiotičkih mliječnih proizvoda. U periodu od osam godina identificirane su dvije nove kategorije funkcionalnih mliječnih proizvoda: jogurt s chia sjemenkama i proizvodi s povećanim udjelom proteina, uz značajno proširenu paletu proizvoda bez laktoze. Presječna analiza pokazala je kako je jedini konstantan neovisni čimbenik koji će utjecati na odluku potrošača da kupi funkcionalni proizvod briga za vlastito zdravlje, koje povećava vjerojatnost za kupovinu za 50,2 %. U periodu od osam godina, postojanje zdravstvenog problema povećava vjerojatnost kupovine proizvoda bez laktoze (za 47,4 %), neovisno o kojem zdravstvenom problemu se radi. Unatoč utvrđenim pozitivnim pomacima, opća svijest potrošača o tome što odlikuje funkcionalnost proizvoda i koja je njihova namjena su manjkavi. Naši rezultati govore u prilog potrebi za jačom, specifično usmjerenom strategijom informiranja potrošača od strane proizvođača temeljenoj na znanstvenim činjenicama.
Ključne riječi
funkcionalni mliječni proizvodi; analiza tržišta; stavovi potrošača; svijest potrošača; zdravstveni učinci
Hrčak ID:
243645
URI
Datum izdavanja:
14.9.2020.
Posjeta: 3.453 *