Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

https://doi.org/10.21464/fi40301

Na rubu igrivosti: egzistencija i transcendencija u filmu eXistenZ

Ante Jerić orcid id orcid.org/0000-0003-0926-6123 ; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Sveučilišna avenija 4, HR–51000 Rijeka


Puni tekst: engleski pdf 369 Kb

str. 456-456

preuzimanja: 336

citiraj

Puni tekst: hrvatski pdf 369 Kb

str. 439-456

preuzimanja: 876

citiraj


Sažetak

Filozofija i znanstvena fantastika kao različiti diskursi na različite načine koriste protuintuitivne scenarije. Filozofija nastupa fundacijski u pokušaju utemeljivanja protuintuitivnih scenarija i dokazivanja njihove koherentnosti, dok znanstvena fantastika kao transmedijalni fikcionalni žanr pretpostavlja njihovu koherentnost i nastupa pragmatički prilikom pripovijedanja o tome kako bi to bilo kad bi se oni obistinili. Ovaj rad posvećen je analizi znanstveno-fantastičnog filma Davida Cronenberga eXistenZ (1999). U njemu branim dvije teze. Kritičko-teorijska teza: Cronenberg smatra da život u kasnom kapitalizmu biva organiziran sukladno logici igre, predočava tu logiku ovim fikcionalnim scenarijem i prokazuje je kao nepoželjnu. Metafizička teza: Cronenbergov dijegetski svijet donosi novu, iako ne originalnu, artikulaciju skepticizma kao starog filozofskog problema. Pokušaj fundiranja metafizičkih pretpostavki ovog dijegetskog svijeta reanimira kartezijanski interakcionistički dualizam i kantovski transcendentalni idealizam kao dvije dobro poznate i utvrđene filozofske pozicije.

Ključne riječi

znanstvena fantastika; misaoni eksperiment; David Cronenberg; skepticizam; slobodna volja; interakcionistički dualizam; transcendentalni idealizam

Hrčak ID:

245110

URI

https://hrcak.srce.hr/245110

Datum izdavanja:

21.10.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 2.925 *