Filozofska istraživanja, Vol. 40 No. 3, 2020.
Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21464/fi40301
Na rubu igrivosti: egzistencija i transcendencija u filmu eXistenZ
Ante Jerić
orcid.org/0000-0003-0926-6123
; Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Sveučilišna avenija 4, HR–51000 Rijeka
Sažetak
Filozofija i znanstvena fantastika kao različiti diskursi na različite načine koriste protuintuitivne scenarije. Filozofija nastupa fundacijski u pokušaju utemeljivanja protuintuitivnih scenarija i dokazivanja njihove koherentnosti, dok znanstvena fantastika kao transmedijalni fikcionalni žanr pretpostavlja njihovu koherentnost i nastupa pragmatički prilikom pripovijedanja o tome kako bi to bilo kad bi se oni obistinili. Ovaj rad posvećen je analizi znanstveno-fantastičnog filma Davida Cronenberga eXistenZ (1999). U njemu branim dvije teze. Kritičko-teorijska teza: Cronenberg smatra da život u kasnom kapitalizmu biva organiziran sukladno logici igre, predočava tu logiku ovim fikcionalnim scenarijem i prokazuje je kao nepoželjnu. Metafizička teza: Cronenbergov dijegetski svijet donosi novu, iako ne originalnu, artikulaciju skepticizma kao starog filozofskog problema. Pokušaj fundiranja metafizičkih pretpostavki ovog dijegetskog svijeta reanimira kartezijanski interakcionistički dualizam i kantovski transcendentalni idealizam kao dvije dobro poznate i utvrđene filozofske pozicije.
Ključne riječi
znanstvena fantastika; misaoni eksperiment; David Cronenberg; skepticizam; slobodna volja; interakcionistički dualizam; transcendentalni idealizam
Hrčak ID:
245110
URI
Datum izdavanja:
21.10.2020.
Posjeta: 2.925 *