Skip to the main content

Preliminary communication

Prilog interpretaciji romana Đuka Begović s obzirom na teoriju odgoja Johna Lockea

Ivana Smolčić


Full text: croatian pdf 325 Kb

page 29-41

downloads: 360

cite


Abstract

Hrvatski pisac modernizma Ivan Kozarac (1885. – 1910.) svoje je kratkotrajno djelovanje unutar književne produkcije obilježio romanom Đuka Begović (1910). Riječ je o jednome od kolosalnih djela svojega vremena, koje u fokus postavlja izdvojenoga pojedinca čija je autodestrukcija poimana simbolom slavonskoga mentaliteta s prijelaza stoljeća. Budući da subjektovo funkcioniranje započinje u njegovoj nominalnoj zajednici (obitelji), ona generira važan utjecaj na njegovo daljnje formiranje. Slavonska obitelj o kojoj Kozarac progovara je patrijarhalna, stoga je i odgoj u takvoj sredini specifičan. Engleski filozof i autor političke literature John Locke (1632. – 1704.), svoju je teoriju odgoja iznio u djelo pod naslovom Some thoughts concerning education (1693.). Ondje se dotiče nekih relevantnih stavki vezanih za sadržaj i provedbu odgoja koji za cilj ima stvoriti društvu korisne pojedince. S obzirom na Lockeovu osnovnu tezu kako je moralni razvitak djeteta isključiva odgovornost njegovih roditelja, djelo je moguće primijeniti na primjeru Kozarčeva romaneskog teksta. Ustaljena misao književne kritike bazirana na biološkim temeljima Đukine ličnosti tako se može sagledavati u relaciji s odgojnim modelom koji mu je za djetinjstva pružen. S obzirom na primjere određenih ponašanja koje zatiče u svojoj prvotnoj zajednici, kao i na cjelokupan utjecaj koji otac polučuje na njega, moguća je interpretacija romana u odgojnome ključu.

Keywords

Đuka Begović, John Locke, odgoj, obitelj, patrijarhat

Hrčak ID:

247690

URI

https://hrcak.srce.hr/247690

Publication date:

11.12.2020.

Article data in other languages: english

Visits: 884 *