Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.38003/sv.69.2.11
DOPRINOS TEMPERAMENTA I RODITELJSKOG PONAŠANJA RAZVOJNIM ISHODIMA DJECE PREDŠKOLSKE DOBI
Tina Božiković
orcid.org/0000-0002-4875-5301
; alumna Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Splitu, Odsjek za rani i predškolski odgoj i obrazovanje
Ina Reić Ercegovac
orcid.org/0000-0003-4228-6054
; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet
Katija Kalebić Jakupčević
orcid.org/0000-0002-8859-1380
; Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet
Sažetak
Cilj ovoga istraživanja bio je ispitati pridonose li dimenzije roditeljskog ponašajnog stila objašnjenju razvojnih obilježja djece predškolske dobi i povrh dječjih temperamentalnih značajki. U istraživanju su sudjelovala 194 roditelja jednog djeteta predškolske dobi, od čega 95.36 % majki. Primijenjeni su Upitnik temperamenta EASI, Multidimenzijski upitnik roditeljstva i Upitnik za procjenu razvoja djeteta predškolske dobi. Rezultati su uputili na značajnu povezanost između dimenzija temperamenta prema modelu EASI (emocionalnost, aktivnost, socijabilnost i impulzivnost), funkcionalnih razvojnih obilježja djeteta i nekih dimenzija roditeljstva. Nisu utvrđene znatne razlike u procjenama temperamentalnih obilježja i razvojnih ishoda između dječaka i djevojčica. Rezultati regresijskih analiza pokazali su da je procjenama temperamentalnih dimenzija moguće objasniti visokih 56 % – 74 % varijance razvojnih ishoda djece predškolske dobi, ali i da dimenzije roditeljskog ponašanja dodatno ne pridonose objašnjenju varijance razvojnih obilježja djece uz kontrolu temperamenta. Uz ograničenja provedenog istraživanja, rezultati su interpretirani u kontekstu postojećih spoznaja o utjecajima na razvojne ishode djece predškolske dobi s posebnim naglaskom na važnost prepoznavanja i razumijevanja temperamenta kao važne odrednice razvoja u dječjoj dobi.
Ključne riječi
dijete predškolske dobi; razvojna obilježja; roditeljsko ponašanje; temperament
Hrčak ID:
249027
URI
Datum izdavanja:
29.12.2020.
Posjeta: 2.918 *