Odgojno-obrazovne teme, Vol. 3 No. 5, 2020.
Prethodno priopćenje
Primjena hrvatskog znakovnog jezika u nastavi Hrvatskoga jezika s gluhom i nagluhom djecom – aktualno stanje i izazovi
Dorijana Kavčić
orcid.org/0000-0002-5688-9908
; Savez gluhih i nagluhih Grada Zagreba, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Dosadašnja istraživanja ovladanosti hrvatskim govornim jezikom gluhih i nagluhih osoba
pokazuju nisku razinu jezičnoga znanja i značajnu razliku u odnosu na njihove čujuće vršnjake.
Jačanjem svijesti o znakovnom jeziku raste i svijest da je nužno prihvatiti ga kao materinski
jezik zajednice Gluhih, kao platformu kroz koju se govoreni jezik uči kao ini jezik. Od prvog
istraživanja u Hrvatskoj 1983. godine isticala se potreba za adekvatnijim pristupom djeci
oštećena sluha, stoga je ovim istraživanjem promatrana nastava Hrvatskoga jezika u
osnovnoškolskim ustanovama s gluhim i nagluhim učenicima. Promatrane su tri obrazovne
ustanove s obzirom na to koriste li hrvatski znakovni jezik u nastavi ili ne te se pokušalo utvrditi
radi li se o prijenosu informacije koji je problematičan ili o samoj metodici nastave koja nije
odgovarajuća za zajednicu Gluhih. Provedeno je kvalitativno istraživanje metodom opažanja s
ciljem opisa stanja. Uključuje prisustvo na nastavi sata Hrvatskoga jezika šestog i osmog
razreda, promatranje i intervju s nastavnikom. Promatrani komunikacijski kanal prilagođen je
gluhim učenicima i utječe na praćenje nastave te savladavanje gradiva, no prilagođenost
metodike nastave nije problematizirana ni u jednoj od promatranih ustanova i zaključak je ovog
istraživanja da je to čimbenik koji igra glavnu ulogu u općem slabom ovladavanju hrvatskim
jezikom.
Ključne riječi
hrvatski znakovni jezik; nastava Hrvatskoga jezika; gluha i nagluha djeca
Hrčak ID:
249115
URI
Datum izdavanja:
22.10.2020.
Posjeta: 1.880 *