Skoči na glavni sadržaj

Stručni rad

https://doi.org/10.21860/j.11.2.14

Cjeloživotno obrazovanje u vodnom sektoru – početne bioetičke opservacije

Krešimir Veble ; Training and Competence Center Danubius EEIG, Ulm, Njemačka
Vatroslav Veble ; Veble i Veble d.o.o., Karlovac, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 1.917 Kb

str. 559-580

preuzimanja: 520

citiraj


Sažetak

Danas, krajem druge dekade 21. stoljeća, 900 milijuna ljudi – gotovo sedmina svjetske
populacije, nema pristup dovoljnim količinama higijenski ispravne vode za piće. S ubrzanim
rastom stanovništva u svijetu, rastom urbanizacije, povećanom eksploatacijom šumskih
površina i već prisutnim efektima klimatskih promjena ovaj problem postaje sve veći i na
globalnoj razini sve je teže osigurati i održati adekvatne količine vode. Nasreću, Hrvatska
je peta zemlja u Europi po zalihama pitke vode, no, nažalost, preko 50 % vode koja ulazi u
vodoopskrbne sustave na putu od izvorišta do krajnjeg korisnika gubi se zbog istjecanja iz
mreže. Naravno, gubitak za život i zdravlje najvažnijeg svjetskog resursa, osim bioloških, ima i
značajne financijske posljedice koje se odnose na povećanje crpljenja i proizvodnje vode, kako
bi se kompenzirali gubitci, što neminovno pridonosi neopravdanom povećanju cijena vode.
Državna agencija Hrvatske vode prošle godine izdvojila je 100 milijuna kuna za rješavanje
problema prevelikih gubitaka u vodovodima, od kojih je samo polovica utrošena, dok
polovica sredstava nije iskorištena. Uzimajući u obzir bioetički kontekst problema, rad ima
nekoliko zadaća: (1) naglasiti potrebu uspostave kontinuiranog cjeloživotnog obrazovanja i
usavršavanja u vodnom gospodarstvu; (2) naglasiti žurnost njegove organizacije za najširu
bazu srednje stručne spreme koja radi u vodnom sektoru, a koja danas nema praktički
nikakve mogućnosti usavršavanja; (3) dokazati da ulaganje u skupu i naprednu opremu bez
paralelnog podizanja nivoa znanja u komunalnom sektoru nije racionalno; (4) ukazati na to
da cjeloživotno obrazovanje djelatnika u vodnom sektoru treba biti popraćeno adekvatnim
prijevodima literature koje na svjetskim jezicima ima u izobilju; (5) raditi na edukaciji
najmlađih kako bi ih se na vrijeme upoznalo s važnosti vode kao jednog od najvažnijih
resursa na Zemlji; (6) ukazati da treba paralelno upoznati sve korisnike sustava vodoopskrbe,
odvodnje i pročišćavanja otpadne vode o načinima štednje vode i pravilnog korištenja sustava
vodoopskrbe, odvodnje i pročišćavanja otpadnih voda. Naravno, očuvanje vodnog resursa
usko je povezano s podizanjem bioetičke svijesti i znanja o važnosti vode kod svih korisnika;
uvjerenja smo da se samo cjeloživotnim obrazovanjem i višedimenzionalnim usavršavanjemdjelatnika koji rade u vodnom sektoru mogu postići najbolji rezultati. Rečeno nije samo
ekonomski imperativ, nego prije imperativ oživljavanja skrbi za život.

Ključne riječi

bioetika, obrazovanje, očuvanje vodnih dobara, svijest

Hrčak ID:

251870

URI

https://hrcak.srce.hr/251870

Datum izdavanja:

24.12.2020.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 1.563 *