Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.21857/mnlqgcredy
EMOCIONALNE VJEŠTINE U RANOJ ADOLESCENCIJI - SPOLNE I DOBNE RAZLIKE
MARIJA DŽIDA
orcid.org/0000-0003-4969-2143
Sažetak
Tranzicija u adolescenciju donosi brojne promjene za djecu i adolescente. Adekvatno
razvijene emocionalne vještine nužne su za uspješno suočavanje s izazovima tog razdoblja.
Emocionalna jasnoća je emocionalna vještina koja se odnosi na razumijevanje vlastitih
emocija. Dosadašnja istraživanja pokazuju da su u adolescenciji prisutne spolne i dobne
razlike u izraženosti te vještine, no nije sasvim jasno kad se one javljaju. Cilj je ovog istraživanja
provjeriti strukturu Upitnika emocionalne jasnoće te istražiti postoje li spolne i
dobne razlike u emocionalnoj jasnoći u razdoblju koje obuhvaća period tranzicije u adolescenciju.
Istraživanje je provedeno u sklopu projekta Dobrobit djeteta u kontekstu obitelji
(CHILD-WELL) kojeg financira Hrvatska zaklada za znanost. U projektu je sudjelovalo 1548
djece koja pohađaju treći, četvrti, peti i šesti razred osnovne škole. U ovom istraživanju
korištena je skraćena verzija Upitnika emocionalne jasnoće na hrvatskom uzorku djece.
Djeca su također dala podatke o vlastitoj negativnoj emocionalnosti. Analize su pokazale
da je skraćena verzija Upitnika emocionalne jasnoće usporediva za dječake i djevojčice, te
za djecu u četvrtim, petim i šestim razredima osnovne škole. Nema značajnih dobnih razlika
u ovom razvojnom periodu. Međutim, postojale su konzistentne spolne razlike. Dječaci
su u odnosu na djevojčice iskazivali više razine emocionalne jasnoće od četvrtog do šestog
razreda. No, dodatnim ekploratornim analizima utvrđeno je da spolne razlike nisu prisutne
nakon kontrole dječje negativne emocionalnosti.
Ključne riječi
emocionalne vještine; emocionalna jasnoća; tranzicija u adolescenciju.
Hrčak ID:
289705
URI
Datum izdavanja:
28.12.2022.
Posjeta: 1.116 *