Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Efekt navijačice

Lucija Tokić


Puni tekst: hrvatski pdf 110 Kb

str. 97-107

preuzimanja: 160

citiraj


Sažetak

Efekt navijačice odnosi se na fenomen prema kojem promatrač percipira neku osobu fizički privlačnijom kada se nalazi u grupi ljudi u odnosu na situaciju kada je ista osoba sama. Pokazao se konzistentnim i otpornim na eksperimentalne manipulacije te se javlja neovisno o vremenskom intervalu prikazivanja podražaja. Na veličinu efekta može utjecati privlačnost samoga pojedinca te prosječna privlačnost grupe u kojoj se pojedinac nalazi. Efekt je veći kada je pojedinac okružen manje privlačnom grupom te kada se procjenjuje manje privlačno lice. Među glavnim predloženim mehanizmima u podlozi efekta navode se: hijerarhijsko kodiranje, prema kojemu vizualni sustav lica prikazana u grupi automatski procjenjuje kao cjelinu čiji je prosjek privlačniji od samoga pojedinca; efekt kontrasta, prema kojemu efekt navijačice nastaje zbog naglašavanja percipiranih razlika između suprotstavljenih podražaja; te socijalni utjecaji. Riječ je o efektu koji se tek odnedavno istražuje te je još u početnoj fazi istraživanja. Ovaj rad ponudit će pregled dosadašnjih spoznaja o efektu navijačice te o mogućim mehanizmima u njegovoj podlozi.

Ključne riječi

efekt kontrasta; efekt navijačice; hijerarhijsko kodiranje; privlačnost; utjecaj grupe

Hrčak ID:

303840

URI

https://hrcak.srce.hr/303840

Datum izdavanja:

1.11.2022.

Posjeta: 477 *