Umjetna inteligencija: evanđeoska izjava načelâ
Komisija za etiku i vjerske slobode konvencije Južnih baptista (SAD)
Uvod u hrvatski prijevod
Miroslav Balint-Feudvarski
Premda je u posljednjih nekoliko mjeseci umjetna inteligencija vruća tema članaka, knjiga i kuloarskih razgovora, stručnjaci su se ovim pitanjem bavili i prije nego što je u studenom 2022. svjetla dana ugledao ChatGPT prve generacije. Još je davne 1956. godine John McCarthy skovao izraz umjetna inteligencija (Thacker 2018), a prije njega je još sredinom 19. stoljeća Lady Ada Lovelace predvidjela da će strojevi moći komponirati glazbu (Boden 2018, 6). Obični su pak smrtnici o prijetnjama i blagodatima umjetne inteligencije najviše promišljali ispred velikih i malih ekrana, na kojima su gledali simpatične droide R2-D2-a i C-3PO-a iz Zvjezdanih ratova, egzistencijalistički zamišljenog androida Datu iz Zvjezdanih staza i ne tako simpatične, čovječanstvu prijeteće robote iz Terminatora.
Mnoge danas istovremeno oduševljava i brine nedavni skok u razvoju umjetne inteligencije. Među njima su i neki koji su radili na njezinu razvoju, a koji sada „openhajmerovski“ upozoravaju na vrebajuće opasnosti. U svibnju ove godine, brojni su stručnjaci, među njima i neka velika imena programerske industrije poput Billa Gatesa i izvršnoga ravnatelja OpenAI-a, Sama Altmana, potpisali Izjavu o riziku umjetne inteligencije (Statement on AI Risk) koja kratko i jasno glasi: „Umanjivanje rizika od izumiranja kao posljedica umjetne inteligencije treba postati globalnim prioritetom zajedno s drugim rizicima na razini društva, poput pandemije i nuklearnog rata“ (Center for AI Safety 2023).
S obzirom da je poslovično željezo umjetne inteligencije još uvijek vruće, dobro je što postoje razne inicijative koje pokušavaju osloviti moguće probleme i izazove s kojima će se čovječanstvo suočavati u sljedećim desetljećima. Među njima je i ova izjava Komisije za etiku i vjerske slobode konvencije Južnih baptista, druge najveće kršćanske denominacije u SAD-u. Ona promišljeno i odmjereno iznosi kršćansku perspektivu o umjetnoj inteligenciji, prepoznajući i „blagoslove i prokletstva“ ovoga tehnološkog alata stvorena na čovjekovu sliku, koja pak odražava božansku stvarateljsku narav. Istovremeno, izjava tvrdi da umjetna inteligencija neće ispuniti čovjekove najdublje potrebe i čežnje, te niječe da će osujetiti Božje naume za ovaj svijet.
Ova izjava može poslužiti kao okvir za daljnje promišljanje i djelovanje u kontekstu umjetne inteligencije, ali i za oslovljavanje izazova učeništva u vrlom novom svijetu u kojemu je nama kršćanima zapalo živjeti i kojemu smo pozvani služiti.
Preambula
Kristovi su sljedbenici pozvani uključiti se u svijet oko sebe nepromjenjivom porukom evanđelja nade i pomirenja. Tehnološki nam alati mogu pomoći u ovoj težnji. Istovremeno smo svjesni da je iste moguće osmisliti i koristiti na načine koji omalovažavaju Boga i obezvrjeđuju nositelje njegove slike. Evanđeoski se kršćani čvrsto drže nepogrešive i nezabludive Božje riječi, koja kaže da je svako ljudsko biće stvoreno na sliku Božju i zato ima beskrajnu vrijednost u Stvoriteljevim očima. Ova poruka diktira način na koji razmišljamo o Bogu, nama samima i alatima za koje nam je Bog dao sposobnost da ih stvaramo.
U svjetlu egzistencijalnih pitanja koja smo iznova primorani postavljati zbog razvoja umjetne inteligencije kao tehnologije, potvrđujemo da nas je Bog obdario mudrošću da ovim pitanjima pristupamo u svjetlu Svetoga pisma i evanđeoske poruke. Kršćani se ne trebaju bojati ni budućnosti ni bilo kojega tehnološkog razvoja jer znaju da je Bog, prije svega, suveren nad poviješću i da ništa neće ni u jednom trenutku moći zamijeniti sliku Božju na koju je on stvorio ljudska bića. Svjesni smo da će umjetna inteligencija omogućiti ostvarivanje neviđenih mogućnosti, ali uviđamo i potencijalne rizike koje umjetna inteligencija predstavlja koristi li se bez nužne mudrosti i pažljivosti.
Crkvu želimo opremiti da se u problematiku umjetne inteligencije uključi preventivno i promišljeno, umjesto da samo reagira nakon što ona već ostavi traga na društvu u kojemu živimo. U svjetlu ove želje i nade, nudimo sljedeće potvrde i nijekanja u pogledu naravi čovječanstva, obećanjâ tehnologije i nade za budućnost.
I. Slika Božja
Potvrđujemo da je svako ljudsko biće Bog stvorio na svoju sliku. Svako ljudsko biće stoga posjeduje prirođenu i jednaku vrijednost, dostojanstvo i sposobnost donositi moralne odluke. Ljudska se bića razlikuju od ostatka tvorevine i njihova ljudska kreativnost treba odražavati Božji kreativni obrazac.
Niječemo da se bilo koji dio tvorevine, pa tako i tehnologija, bilo kada smiju koristiti za prisvajanje ili rušenje vlasti i upraviteljstva koje je Bog povjerio isključivo ljudskome rodu. Nadalje, tehnologiji se ne smije pripisivati ljudski identitet, vrijednost, dostojanstvo ili sposobnost donošenja moralnih odluka na bilo kojoj razini.
Postanak 1,26-28; 5,1-2; Izaija 43,6-7; Jeremija 1,5; Ivan 13,34; Kološanima 1,16; 3,10; Efežanima 4,24
II. Umjetna inteligencija kao tehnologija
Potvrđujemo da razvoj umjetne inteligencije očituje jedinstvene stvarateljske sposobnosti ljudskih bića. Kada se umjetna inteligencija koristi u skladu s Božjom moralnom voljom, primjer je čovjekove poslušnosti božanskoj zapovijedi da upravlja tvorevinom i proslavlja Boga. Vjerujemo u inovacije koje proslavljaju Boga, promiču napredak čovječanstva i iskazuju ljubav prema bližnjima. Unatoč stvarnosti pada u grijeh i posljedica istih na ljudsku narav i inovacije, tehnologiju društvo može koristiti kako bi podržalo ljudsko dostojanstvo. Ona je dio stvaralačke naravi kojom je Bog obdario ljudska bića da razvijaju i koriste tehnologiju na načine koji će voditi do većega napretka čovječanstva i ublažavanja ljudske patnje.
Niječemo moralnu neutralnost korištenja umjetne inteligencije. Ona nije dostojna čovjekove nade, njegova štovanja ili ljubavi. Budući da jedino Gospodin Isus može okajati grijeh i pomiriti čovječanstvo sa Stvoriteljem, tehnologija poput umjetne inteligencije ne može ispuniti krajnje potrebe ljudskih bića. Štoviše, niječemo dobrotu i korist svake one primjene umjetne inteligencije koja obezvrjeđuje ili degradira dostojanstvo i vrijednost drugoga ljudskog bića.
Postanak 2,25; Izlazak 20,3; 31,1-11; Izreke 16,4; Matej 22,37-40; Rimljanima 3,23
III. Odnos između umjetne inteligencije i čovječanstva
Potvrđujemo korištenje umjetne inteligencije u svrhu informiranja i pomoći čovjekovu razmišljanju i donošenju moralnih odluka jer riječ je o alatu koji odlikuju obrada podataka i opredjeljivanje, a pritom oponaša ili nadmašuje ljudske sposobnosti. Premda je umjetna inteligencija izvrsna u računanju podataka, tehnologija nema ni sposobnost ni odgovornost donositi moralne odluke.
Niječemo i mogućnost i potrebu da ljudska bića ustupe svoju moralnu odgovornost bilo kojem obliku umjetne inteligencije koji će ikada biti stvoren. Bog će suditi jedino ljudskim bićima na temelju njihovih djelâ i djelâ alata koje stvore. Premda je moguće stvoriti tehnologiju koja će biti sposobna donositi moralne odluke, sama po sebi ona nije moralni agent. Donošenje moralnih odluka isključivo je odgovornost ljudskih bića.
Rimljanima 2,6-8; Galaćanima 5,19-21; 2 Petrova 1,5-8; 1 Ivanova 2,1
IV. Medicina
Potvrđujemo da je svaki napredak u medicinskim tehnologijama vezan uz umjetnu inteligenciju izričaj Božje opće milosti kroz ljude nositelje njegove slike i za njih te da će nam pomoći da pružimo bolju medicinsku dijagnostiku i bolje terapeutske zahvate dok se trudimo skrbiti za sve ljude. Ove bi napretke trebala voditi osnovna načela medicinske etike, odnosno korisnost, neškodljivost, autonomija i pravičnost, koja su uostalom dosljedna biblijskom načelu ljubavi prema bližnjima.
Niječemo da je odvojeno od Isusa Krista moguće posve izbrisati smrt i bolest, koje su posljedice pada u grijeh. Utilitarističke primjene umjetne inteligencije na pružanje zdravstvene zaštite ne smiju nadjačati dostojanstvo ljudskoga života. Nadalje, odbacujemo materijalistički i konsekvencijalistički svjetonazor koji medicinske primjene umjetne inteligencije želi koristiti u svrhu poboljšanja, promjene ili upotpunjenja ljudskih bića.
Matej 5,45; Ivan 11,25-26; 1 Korinćanima 15,55-57; Galaćanima 6,2; Filipljanima 2,4
V. Pristranost
Potvrđujemo da je umjetna inteligencija, kao alat koji su stvorili ljudi, stoga inherentno podložna pristranosti i da je ove pristranosti potrebno objasniti, umanjiti ili ukloniti neprestanim ljudskim nadgledanjem i opreznošću. Umjetnu inteligenciju treba osmisliti i koristiti tako da svim ljudskim bićima priznaje jednaku vrijednost i dostojanstvo. Umjetna se inteligencija treba koristiti kao alat za prepoznavanje i eliminiranje pristranosti urođene ljudskom odlučivanju.
Mihej 6,8; Ivan 13,34; Galaćanima 3,28-29; 5,13-14; Filipljanima 2,3-4; Rimljanima 12,10
VI. Seksualnost
Potvrđujemo dobrotu Božjega nauma za čovjekovu seksualnost koji seksualno jedinstvo propisuje izričito odnosu između muškarca i žene u doživotnom savezu braka.
Niječemo da potraga za seksualnim užicima opravdava razvoj ili uporabu umjetne inteligencije te osuđujemo opredmećenje ljudskih bića koja je svojstvena korištenju umjetne inteligencije u seksualne svrhe. Umjetna inteligencija ne smije postati ni dio biblijskih izričaja seksualnosti između muža i žene prema Božjemu naumu za brak ni njegova zamjena.
Postanak 1,26-29; 2,18-25; Matej 5,27-30; 1 Solunjanima 4,3-4
VII. Rad
Potvrđujemo da je rad dio Božjega nauma da ljudska bića sudjeluju u uzgoju i upravljanju tvorevinom. Božanski obrazac podrazumijeva zdravu proporcionalnost rada i odmora. Naše se gledište o radu ne smije ograničiti na komercijalnu djelatnost; mora uključivati mnoge načine na koje ljudska bića svojim trudom služe jedni drugima. Umjetnu inteligenciju smijemo koristiti tako da ona pridonosi našem radu ili omogućuje da cjelovitije koristimo svoje darove. Crkva ima Duhom osnaženu odgovornost pomagati u skrbi onih koji su izgubili poslove te ohrabrivati pojedince, zajednice, poslodavce i vlasti da traže načine na koje mogu ulagati u razvoj ljudskih bića i nastave profesionalno pridonositi našem zajedničkom životu.
Niječemo da se ljudska vrijednost i dostojanstvo svode samo na ekonomski doprinos pojedinca društvu. Čovječanstvo ne smije koristiti umjetnu inteligenciju i druge tehnološke inovacije u nastojanju da ostvari živote čiste razonode, čak ni ako dosezanje većega društvenog bogatstva to omogući.
Postanak 1,27; 2,5; 2,15; Izaija 65,21-24; Rimljanima 12,6-8; Efežanima 4,11-16
VIII. Podaci i privatnost
Potvrđujemo da su privatnost i privatno vlasništvo isprepletena prava i izbori pojedinaca. Stoga ih vlasti, korporacije, nacionalne države i druge skupine ne smiju kršiti, čak ni u svrhu zajedničkoga dobra. Unatoč Božjemu sveznanju, nije ni mudro ni obvezno svaki detalj našega života izložiti društvu.
Niječemo da se umjetna inteligencija i podaci smiju koristiti na manipulativne i prinudne načine jer to nije u skladu s ljubavlju prema Bogu i bližnjemu svomu. Prikupljanje podataka mora se pridržavati etičkih smjernica koje čuvaju dostojanstvo svih ljudi. Nadalje, premda je neophodna, suglasnost, pa čak ni ona informirana, nije jedino etičko mjerilo koje uređuje prikupljanje, manipulaciju ili eksploataciju osobnih podataka bilo pojedinca bilo skupina. Umjetna se inteligencija ne smije koristiti za iskrivljavanje istine korištenjem generativnih aplikacija. Podacima ne smijemo pogrešno rukovati, koristiti ih ili zlorabiti u grješne svrhe za osnaživanje pristranosti, jačanje moćnika ili ponižavanje slabih.
Izlazak 20,15; Psalam 147,6; Izaija 40,13-14; Matej 10,16; Galaćanima 6,2; Hebrejima 4,12-13; 1 Ivanova 1,7
IX. Sigurnost
Potvrđujemo da je umjetnu inteligenciju legitimno koristiti u policijske, obavještajne, nadzirateljske, istraživačke i druge svrhe koje podržavaju odgovornosti vlasti da poštuju ljudska prava, štite i čuvaju ljudske živote te pokušavaju ostvariti pravdu u uspješnom društvu.
Niječemo da se umjetna inteligencija smije primjenjivati u sigurnosnim aplikacijama na načine koji dehumaniziraju, depersonaliziraju druga ljudska bića ili im nanose štetu. Osuđujemo uporabu umjetne inteligencije za gušenje slobode izražavanja ili drugih osnovnih ljudskih prava koje Bog priznaje svim ljudskim bićima.
Rimljanima 13,1-7; 1 Petrova 2,13-14
X. Rat
Potvrđujemo da se korištenje umjetne inteligencije u ratu treba voditi načelima ljubavi prema bližnjem i pravednoga rata. Korištenje umjetne inteligencije može smanjiti gubitak ljudskih života, pružiti veću zaštitu civila i informirati bolju razradu ratne politike. Svako smrtonosno djelovanje koje umjetna inteligencija izvršava ili uvelike omogućuje mora biti pod nadzorom ili provjerom ljudskih bića. Sve primjene umjetne inteligencije u svrhu obrane, poput procesâ prikupljanja podataka i donošenja odlukâ, moraju biti podložne stalnoj provjeri legitimnih autoriteta. Prilikom korištenja ovih sustava, ljudski izvršioci snose punu moralnu odgovornost za sve radnje koje sustav poduzme.
Niječemo da se umjetnoj inteligenciji smije delegirati ljudsko djelovanje ili moralna krivica. Ni jedan narod ili skupina nema pravo koristiti umjetnu inteligenciju za izvršavanje genocida, terorizma, mučenja ili bilo kojih drugih ratnih zločina.
Postanak 4,10; Izaija 1,16-17; Psalam 37,28; Matej 5,44; 22,37-39; Rimljanima 13,4
XI. Javna politika
Potvrđujemo da je temeljna svrha vlasti zaštita ljudskih bića da im netko ne naudi, kažnjavanje zlotvora, podržavanje građanskih sloboda i pohvaljivanje dobročinitelja. Javnost ima svoju ulogu u oblikovanju i stvaranju politike vezano uz uporabu umjetne inteligencije u društvu, a ove se odluke ne smiju prepustiti onima koji razvijaju ove tehnologije ili vlastima da postavljaju pravila.
Niječemo da vlasti, korporacije ili bilo koji entitet smije koristiti umjetnu inteligenciju za kršenje Bogom danih ljudskih prava. Umjetnoj se inteligenciji, čak ni u visoko razvijenom obliku, nikada ne smije delegirati upravni autoritet koji je Bog Svevladar udijelio isključivo ljudskim bićima.
Rimljanima 13,1-7; Djela 10,35; 1 Petrova 2,13-14
XII. Budućnost umjetne inteligencije
Potvrđujemo da će se umjetna inteligencija nastaviti razvijati na načine koje trenutno ne možemo ni zamisliti ni razumjeti, što podrazumijeva da će umjetna inteligencija nadaleko nadmašiti mnoge ljudske sposobnosti. Jedino Bog ima moć stvoriti život, tako da nikakav budući napredak u razvoju umjetne inteligencije neće uzurpirati njega kao Stvoritelja života. Crkva ima jedinstvenu ulogu u navještaju ljudskoga dostojanstva svih ljudi i u pozivanju na humanu uporabu umjetne inteligencije u svim aspektima društva.
Niječemo da će nas umjetna inteligencija učiniti više ili manje ljudima ili da će ikada dosegnuti jednaku razinu vrijednosti ili dostojanstva koje uživaju nositelji božanske slike. Budući napredak u razvoju umjetne inteligencije neće ispuniti našu čežnju za savršenim svijetom. Premda nismo u mogućnosti razumjeti ili poznavati budućnost, ne bojimo se onoga što dolazi jer znamo da Bog sve zna i da ništa što stvorimo neće moći osujetiti njegov naum otkupljenja za tvorevinu ili nadomjestiti ljudska bića kao nositelje njegove slike.
Postanak 1; Izaija 42,8; Rimljanima 1,20-21; 5,2; Efežanima 1,4-6; 2 Timoteju 1,7-9; Otkrivenje 5,9-10
Neki od potpisnika izjave:
*Molimo vas, imajte na umu da se titula i institucija navedeni za svakog potpisnika koriste isključivo u svrhu identifikacije te da nužno ne podrazumijeva da navedena institucija službeno odobrava ovu izjavu.
Russel Moore
predsjednik
The Ethics and Religious Liberty Commission
Matthew Anderson
postdoktorski istraživač
Baylor Institute for Studies of Religion
Bruce Riley Ashford
predstojnik i profesor teologije i kulture
Southeastern Baptist Theological Seminary
Vincent Bacote
ravnatelj
Center for Applied Christian Ethics, Wheaton College
Hunter Baker, J.D.
dekan za umjetnosti i znanosti
Union University
Bart Barber
pastor
First Baptist Church Farmersville, TX
Phillip Bethancourt
izvršni potpredsjednik
The Ethics and Religious Liberty Commission
Darrell Bock
izvršni potpredsjednik za kulturološki angažman i stariji istraživački profesor Novoga zavjeta
Dallas Theological Seminary
Denny Burk
predsjednik
Council on Biblical Manhood and Womanhood
Matt Chandler
stariji pastor
The Village Church Flower Mound, TX
Hee Yeal Cho
član izvršnog osoblja
Grace Covenant Church
Mike Cosper
utemeljitelj
Harbor Media
Michael A. Covington
stariji istraživački znanstvenik emerit (umirovljen)
Institute for Artificial Intelligence
The University of Georgia
Daniel Darling
potpredsjednik za komunikacije
The Ethics & Religious Liberty Commission
Jim Daly
predsjednik
Focus on the Family
Dan DeWitt
izvanredni profesor apologetike
Cedarville University
David S. Dockery
predsjednik
Trinity International University & Trinity Evangelical Divinity School
Erick Erickson
urednik
The Resurgent
Jason G. Duesing
predstojnik i izvanredni profesor povijesne teologije
Midwestern Baptist Theological Seminary & Spurgeon College
John Dyer
dekan za studente i edukacijske tehnologije
Dallas Theological Seminary
Albert Erisman
predsjednik
Institute for Business, Technology, and Ethics
Nathan A. Finn
predstojnik i dekan Sveučilišnog vijeća
North Greenville University
Ronnie Floyd
predsjednik i izvršni ravnatelj
The Executive Committee of the Southern Baptist Convention
Micah Fries
stariji pastor
Brainerd Baptist Church
Mark J. Galli
glavni urednik
Christianity Today
J. D. Greear
pastor, The Summit Church
predsjednik, The Southern Baptist Convention
Wayne Grudem
istraživački profesor teologije i biblijskih studija
Phoenix Seminary
Daniel R. Heimbach
redoviti profesor kršćanske etike
Southeastern Baptist Theological Seminary
Casey B. Hough
stariji pastor
First Baptist Church of Camden
Michael Horton
profesor
Westminster Seminary California
Johnny Hunt
pastor, First Baptist Church Woodstock
potpredsjednik, North American Mission Board
Dean Inserra
stariji pastor
City Church Tallahassee, FL
Scott James, MD
starješina
The Church at Brook Hills
Richard Land
predsjednik
Southern Evangelical Seminary
Heath Lambert
stariji pastor
First Baptist Church Jacksonville
Mark Liederbach
dekan za studente i profesor teologije, etike i kulture
Southeastern Baptist Theological Seminary
Fred Luter
stariji pastor
Franklin Avenue Baptist Church
Ken Magnuson
profesor kršćanske etike
The Southern Baptist Theological Seminary
Katie McCoy
izvanredna profesorica teologije u ženskim studijima
Southwestern Baptist Theological Seminary
James Merritt
stariji pastor
Cross Pointe Church Duluth, GA
Paul Miller
istraživač
The Ethics & Religious Liberty Commission
Matthew C. Millsap
izvanredni profesor kršćanskih studija
Midwestern Baptist Theological Seminary
C. Ben Mitchell
Graves profesor moralne filozofije
Union University
Richard J. Mouw
profesor vjere i javnoga života
Fuller Theological Seminary
Philip Nation
ravnatelj napretka i globalnog utjecaja crkava
Baptist World Alliance
Trillia Newbell
ravnateljica dosezanja zajednice
The Ethics & Religious Liberty Commission
Samuel W. Oliver
predsjednik
Union University
Esther O’Reilly
spisateljica
Ray Ortlund
pastor
Immanuel Church
Tripp Parker
stariji menadžer, Technical Program Management
Amazon
Jackie Hill Perry
autorica i govornica
Matthew Pinson
predsjednik
Welch College
Vance Pitman
stariji pastor
Hope Church Las Vegas
Karen Swallow Prior
profesorica engleskog jezika
Liberty University
Rhyne Putman
izvanredni profesor teologije i kulture
New Orleans Baptist Theological Seminary
Tony Reinke
autor
Jim Richards
izvršni ravnatelj
Southern Baptists of Texas Convention
Jeffrey Riley
profesor etike i prodekan istraživanja za doktorske programe
New Orleans Baptist Theological Seminary
Rev. Gabriel Salguero
predsjednik
National Latino Evangelical Coalition
Jimmy Scroggins
pastor
Family Church, West Palm Beach, FL
Jacob Shatzer
izvanredni profesor teoloških studija
Union University
Colin J. Smothers
izvršni ravnatelj
Council on Biblical Manhood and Womanhood
John Stonestreet
predsjednik
Colson Center for Christian Worldview
Jason Thacker
izvanredni istraživač i projektni voditelj
The Ethics & Religious Liberty Commission
Mark Tooley
predsjednik
Institute on Religion and Democracy
A. B. Vines
prvi potpredsjednik
Southern Baptist Convention
Todd Wagner
stariji pastor
Watermark Community Church
Andrew T. Walker
redoviti profesor kršćanske etike
The Ethics & Religious Liberty Commission
Keith S. Whitfield
dekan za diplomske studije
Southeastern Baptist Theological Seminary
K. Marshal Williams, Sr.
stariji pastor, Nazarene Baptist Church
bivši predsjednik, National African American
Fellowship, SBC
Malcolm B. Yarnell, III
istraživački profesor
The Southwestern Baptist Theological Seminary
Hershael W. York
dekan the School of Theology
The Southern Baptist Theological Seminary
Christopher Yuan
govornik, autor, profesor Biblije
Bearer of Christ Ministries