Izvorni znanstveni članak
https://doi.org/10.31299/hrri.60.1.4
„To što ona ne visi s lustera i ne trči po razredu, ne znači da nema ADHD“: Iskustvo svakodnevice majki djevojčica s ADHD-om
Dorotea Čevizović
orcid.org/0009-0008-2098-703X
; Klinički bolnički centar Zagreb, Kišpatićeva 12, Zagreb, Hrvatska
Andreja Bartolac
orcid.org/0000-0002-9472-5154
; Zdravstveno veleučilište, Mlinarska 38, Zagreb, Hrvatska
*
* Dopisni autor.
Sažetak
Deficit pažnje / hiperaktivni poremećaj (ADHD) neurorazvojno je stanje karakterizirano značajnim teškoćama u kognitivnoj, emocionalnoj i bihevioralnoj samoregulaciji. Rjeđe je dijagnosticiran djevojčicama negoli dječacima. Zbog manjka istraživanja koja bi bila posvećena specifičnoj simptomatologiji koja se javlja u djevojčica te iskustvu njihove svakodnevice, proveden je polustrukturirani intervju sa šest majki djevojčica s ADHD-om. Tematskom analizom transkripta određeno je pet tema: 1. „Nevidljive“ djevojčice s ADHD-om, simptomatologija i kasna dijagnostika: „To što ona ne visi s lustera i ne trči po razredu ne znači da nema ADHD“; 2. Organizacija obiteljske svakodnevice: „Jedan dan je prekratak za nas, nama vrijeme prebrzo prolazi“; 3. Iskustvo školovanja djevojčice s ADHD-om: „Cijela obiteljska dinamika se vrti oko škole“; 4. Odnos socijalne okoline, stručnjaka i sustava: „Nažalost, ne postoji podrška za djevojčice s ADHD-om“; 5. Osobno iskustvo majčinstva: „Osjetim na sebi koliko sam se u određenim situacijama tog našeg životnog puta potrošila“. Rezultati ukazuju na znatno kasnije dijagnosticiranje djevojčica, iako su simptomi prisutni i uvelike utječu na njihovu svakodnevicu. Kao i kod dječaka, simptomi najviše dolaze do izražaja u aktivnostima vezanim za školu te u svakodnevnim okupacijama koje zahtijevaju izvršne funkcije. Uočava se manjak sustavne i socijalne podrške djevojčicama s ADHD-om i njihovim majkama, koje ističu potrebu za senzibiliziranijim stručnjacima i javnosti, kako bi razumjeli da se ADHD ne javlja samo kod dječaka te ga ne definira samo simptom hiperaktivnosti.
Ključne riječi
ADHD; neurorazličitost; djevojke / djevojčice; podrška; kvalitativni nacrt; životno iskustvo
Hrčak ID:
318302
URI
Datum izdavanja:
27.6.2024.
Posjeta: 820 *