Prethodno priopćenje
https://doi.org/10.15291/csi.4610
Policija i politika književnosti u romanu Vježbanje života Nedjeljka Fabria
Sanja Tadić-Šokac
; Filozofski fakultet u Rijeci, Rijeka, Hrvatska
*
* Dopisni autor.
Sažetak
U ovom se radu motre policija i politika književnosti u
rancièreovskom smislu u romanu Vježbanje života (1985.)
Nedjeljka Fabrija (1937. – 2018.). Naime, Jacques Rancière
(1940.) estetiku je prizemljio s visina čiste umjetnosti prema
zajedničkoj stvarnosti oblika i transformacija osjetilnog
iskustva, što je vidljivo u eseju Le Partage du sensible iz
2000. godine. Njegova je teorija postala poticajan okvir za
domišljanje inventivnih načina povezivanje političke teorije
i estetike. On u svom kritičkim sustavu razlikuje policiju
i politiku književnosti. Kada se motri policija književnosti
u romanu Vježbanje života, uočavaju se razne političke rasprave,
iznošenje osobnih stavova protagonista o pojedinim
(političkim) pitanjima i kritika društva u kojem živimo i
radimo. Fabrio na posve nov način provodi podjelu osjetilnog
što je vidljivo u upotrebi različitih narativnih strategija
u romanu. Umeće on brojne priče u priči, unosi različite
oblike tekstova, koristi brojna tipografska rješenja i nadilazi
tradicionalne žanrovske odlike prisutne u romanu. Upotreba
tih narativnih strategija, neuobičajenih za prozna djela u hrvatskoj
književnosti do pojave Vježbanja života, razgolićuje
politiku književnosti sustavno provedenu na razini cijeloga
romana Nedjeljka Fabrija. Autor progovara o raznim temama
i pritom je zaštićen od svakog tipa cenzure (političke,
religijske, i sl.) baš putem književnosti. Sloboda koju književnost
nudi autoru je „moćno političko oružje, koje ipak
može u trenutku biti neutralizirano kao fikcija” (Derrida).
Ključne riječi
Jacques Rancière; Nedjeljko Fabrio; podjela osjetilnog; policija književnosti; politika književnosti
Hrčak ID:
324976
URI
Datum izdavanja:
23.12.2024.
Posjeta: 0 *