Sestrinski glasnik, Vol. 30 No. 2, 2025.
Original scientific paper
https://doi.org/10.11608/sgnj.30.2.1
Kvaliteta spavanja medicinskih dispečera: presječno istraživanje
Larisa Žula
orcid.org/0009-0003-2115-4228
; Medicinska dispečerska služba, dispečerski centar Maribor, Trg Leona Štuklja 10, 2 000 Maribor, Slovenija /Sveučilište u Mariboru, Fakultet zdravstvenih znanosti, Žitna ulica 15, 2 000 Maribor, Slovenija
*
Dominika Vrbnjak
orcid.org/0000-0003-4952-078X
; Sveučilište u Mariboru, Fakultet zdravstvenih znanosti, Žitna ulica 15, 2 000 Maribor, Slovenija
Kasandra Musović
orcid.org/0000-0001-7535-3175
; Sveučilište u Mariboru, Fakultet zdravstvenih znanosti, Žitna ulica 15, 2 000 Maribor, Slovenija
* Corresponding author.
Abstract
Uvod: Medicinski dispečeri imaju ključnu ulogu u pružanju stručne medicinske pomoći putem telefona, pružajući podršku i usmjeravanje pozivateljima u situacijama opasnima po život. Budući da dispečerska služba djeluje neprekidno, zaposlenici rade u smjenama. Cilj je ovog rada istražiti kvalitetu spavanja medicinskih dispečera koji obavljaju smjenski rad. Istraživanje doprinosi proširenju spoznaja o učincima smjenskog rada na san u ovom specifičnom i nedovoljno istraženom profesionalnom kontekstu.
Metode: Presječno istraživanje uključivalo je namjensko uzorkovanje za provođenje anketnog upitnika među medicinskim dispečerima u medicinskoj dispečerskoj službi koji obavljaju smjenski rad. Podaci su prikupljeni između srpnja i kolovoza 2023. godine pomoću anketnog upitnika Scale Quality Scale koji ocjenjuje šest područja kvalitete spavanja u proteklih mjesec dana: dnevna disfunkcija, oporavak nakon spavanja, poteškoće pri usnivanju, poteškoće prilikom ustajanja, zadovoljstvo snom i poteškoće u održavanju sna. Podaci su obrađeni i analizirani pomoću programa IBM SPSS Statistics 29. Upotrjebljena je deskriptivna i inferencijalna statistika.
Rezultati: U istraživanju je sudjelovalo 59 dispečera; 52,50 % njih ocijenilo je svoju kvalitetu sna kao lošu. Najviša prosječna ocjena zabilježena je za tvrdnju „Nakon spavanja, moje misli su sabrane“ (M = 1,81), a podljestvica s najvišom ocjenom bila je dnevna disfunkcija (M = 9,86; SD = 6,88). Podljestvice oporavka nakon spavanja (M = 5,66), poteškoća kod ustajanja (M = 4,17) i zadovoljstva snom (M = 3,70) također su bile izraženije, dok su najniže ocjene zabilježene za održavanje sna (M = 2,71) i usnivanje (M = 3,29). Nisu utvrđene statistički značajne razlike u ukupnoj kvaliteti sna u odnosu na dob, spol i radni staž.
Rasprava i zaključak: Više od polovice dispečera percipira svoj san kao loš, pri čemu dominira dnevna disfunkcija kao najizraženije područje poremećaja. Rezultati ukazuju na potrebu za specifičnim intervencijama, poput optimizacije rasporeda smjena i edukacije o higijeni sna, kako bi se smanjio negativan utjecaj smjenskog rada na njihovo svakodnevno funkcioniranje.
Keywords
kvaliteta sna; medicinski dispečeri; smjenski rad
Hrčak ID:
334414
URI
Publication date:
18.8.2025.
Visits: 275 *