Preliminary communication
https://doi.org/10.46672/aet.11.2.4
KVANTITATIVNA ANALIZA PONUDE I POTRAŽNJE NA TRŽIŠTU AUTOMOBILA EUROPSKE UNIJE U RAZDOBLJU OD 2015. DO 2023.
Sandra Šokčević
orcid.org/0000-0001-6913-9201
; Libertas International University
Abstract
Tržište automobila predstavlja dinamično i kompleksno područje istraživanja u okviru mikroekonomije. Unatoč opsežnom istraživanju ponude i potražnje na automobilskom tržištu, posebice u kontekstu cijena goriva, ekonomske regulacije i tehnoloških inovacija, i dalje postoje značajni prostori za dodatne studije, osobito u svjetlu novijih globalnih i regionalnih
promjena. Svrha je ovog rada mikroekonomska analiza ponude i potražnje na tržištu automobila Europske unije u razdoblju od 2015. do 2023., s fokusom na utjecaj cijena goriva, ekoloških regulacija i ekonomskih poticaja na potrošačko ponašanje i tržišne dinamike. Istraživanje obuhvaća te faktore, pružajući sveobuhvatniji uvid u složene međusobne odnose između ekonomskih uvjeta i potrošačkog ponašanja. Cilj je rada pružiti sveobuhvatan uvid u trenutne i buduće trendove na automobilskom tržištu, informirati donositelje politika i industrijske aktere o optimalnim strategijama za postizanje
održivijeg i efikasnijeg tržišta. Pristup istraživanju ove teme utemeljen je na prikupljanju relevantnih statističkih podataka i primjeni odgovarajućih kvantitativnih metoda koje analiziraju ponudu i potražnju osobnih automobila u razdoblju od 2015. do 2023. na razini Europske unije. Za obradu korištenih statističkih podataka primijenjena je deskriptivna statistika i regresijska analiza pri čemu su se uzele u obzir varijable poput cijena goriva i raspoloživog dohotka u odnosu na potražnju za automobilima. Rezultati istraživanja naglašavaju kompleksnost automobilskog tržišta koje se suočava s višestrukim izazovima, ali i prilikama za razvoj inovativnih i održivih proizvoda u skladu s europskim ekološkim ciljevima. Naime, generalno se može zaključiti da promjene cijena goriva, ekološke regulacije, ekonomski poticaji i posljedice pandemije COVID-19 zajedno oblikuju strukturu ponude i potražnje, kao i preferencije potrošača. Dok su ekološke regulacije i
ekonomski poticaji ključni pokretači u prijelazu na održiviji transport, pandemija je dodatno ubrzala potrebu za prilagodbom tržišta novim izazovima i promjenjivim preferencijama potrošača.
Keywords
kvantitativna analiza, tržište automobila, ponuda i potražnja, Europska unija
Hrčak ID:
340246
URI
Publication date:
4.12.2025.
Visits: 0 *