Poslovna izvrsnost, Vol. 2 No. 2, 2008.
Pregledni rad
MOGUĆNOSTI PRIMJENE TEHNIKA TERMINSKOG TRGOVANJA NA PODRUČJU TURIZMA
Ivo Šperanda
; Dubrovačke ljetne igre, Dubrovnik, Hrvatska
Sažetak
Proces uključivanja poduzeća u međunarodno poslovanje postao je neminovan i nezaustavljiv, međutim, zbog promjena čimbenika međunarodnog poslovanja, klasični oblici poslovnih odnosa više ne odgovaraju novonastalim prilikama i odnosima. Na novu dinamiku tržišnih odnosa i na sve veći stupanj rizika i nesigurnosti moderna poduzeća reagiraju strategijama osiguranja i podjele rizika. Članak predstavlja pokušaj ukazivanja na mogućnosti ublažavanja, ako već ne izbjegavanja, dijela rizika kojima su izvrgnuta poduzeća iz turističke branše u Hrvatskoj. Naime, trgovanje terminskim ugovorima kao vrlo sofisticiran oblik međunarodne trgovine jedan je od najdinamičnijih oblika razmjene koji je u neprestanom zamahu (bez obzira na povremene posrtaje) od početka sedamdesetih godina prošlog stoljeća. Korištenje terminskih tržišta omogućava raznim poslovnim subjektima ostvarivanje brojnih prednosti među kojima se ističe neutralizacija i robnih i financijskih rizika u poslovanju. Nažalost, u Hrvatskoj terminska trgovina ne postoji, a i vrlo mali broj hrvatskih poduzeća sudjeluje na svjetskim burzama s takvim oblikom trgovine. S druge strane turizam, kao glavna pokretačka poluga našeg gospodarstva, ima dvije bitne karakteristike: izloženost raznovrsnim rizicima i nisku profitabilnost, što jasno ukazuje na visoku osjetljivost ove djelatnosti. Nagle i teško predvidljive promjene intervalutarnih tečajeva, cijena goriva, cijena prijevoza i sl. bitno utječu na krhke bilance naših (i ne samo naših) turističkih poduzeća. U radu su ukratko opisane glavne strategije trgovanja na svjetskim terminskim tržištima i pokazano je na jednom hipotetskom primjeru turističkog aranžmana koje su sve prednosti i koristi hedginga kao glavne strategije zaštite od rizika. Kao konačan zaključak i sukus ovog rada nameće se teza da bi hedging trebao prednjačiti u nužnim aktivnostima naših turističkih tvrtki na svjetskim terminskim tržištima.
Ključne riječi
terminsko trgovanje; turizam; tehnike terminskog trgovanja; terminsko tržište; terminski ugovori
Hrčak ID:
38556
URI
Datum izdavanja:
30.12.2008.
Posjeta: 3.399 *