Skoči na glavni sadržaj

Pregledni rad

Pristup obradi leksičkih jedinica u nastavi hrvatskoga kao drugoga i stranoga jezika

Sanda Lucija Udier ; Zagreb, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 175 Kb

str. 77-93

preuzimanja: 2.571

citiraj


Sažetak

Obrada vokabulara jako je važan dio u
nastavi stranoga i drugoga jezika. Čest je slučaj da učenici stranoga jezika
ovladavanje vokabularom smatraju važnijim od ovladavanja jezičnim strukturama.
Na nižim stupnjevima zainteresirani su za vokabular kako bi se mogli snaći u
osnovnoj komunikaciji, a na višim stupnjevima trebaju razvijen vokabular kako
bi razumjeli nijanse u značenju i mogli se precizno izražavati. Da bi se
određena leksička jedinica smatrala dobro obrađenom u nastavi hrvatskoga kao
drugoga i stranoga jezika, u obradu trebaju biti uključene sljedeće razine:
ortoepska (pravilan izgovor glasova i naglasak), ortografska (pravilno
pisanje), flektivna (fleksijska obilježja, oblici i glasovne promjene),
sintaktička (na koji se način uključuje u rečenice), kolokacijska (kako se
kombinira s drugim leksičkim jedinicama), semantička (što ona točno znači) i
pragmatička (u kojim je situacijama i kontekstima upotreba pojedine leksičke
jedinice primjerena). Pri obradi treba razlikovati takozvani prijamni vokabular
(koji učenici razumiju, ali ne rabe samostalno) od proizvodnoga vokabulara
(koji samostalno rabe) te im treba prilagoditi način obrade. Treba razlikovati i
usvajanje vokabulara od njegova svjesnoga učenja. Jedna je od najvažnijih svrha
nastave stranoga jezika otkriti i razviti načine pomoću kojih učenici mogu što
uspješnije svjesno naučiti vokabular. Ovladavanje vokabularom vrlo je
individualno te ovisi o potrebama i sklonostima učenika, a njegova
individualnost raste proporcionalno stupnju ovladanosti stranim jezikom.
Uspješnosti učenja vokabulara pridonosi dobro razumijevanje svake leksičke
jedinice te njezino što češće ponavljanje i pojavljivanje u različitim
kontekstima. Potrebno je dobro osmisliti koje će se leksičke jedinice poučavati
u nastavi, koliko i kojim redoslijedom, osobito na nižim stupnjevima. Nastavnik
treba raditi na razvijanju studentskih strategija i vještina te poticati
studente da budu što samostalniji u ovladavanju vokabularom u stranome
jeziku.

Ključne riječi

rječnik; hrvatski kao drugi i strani jezik; učenje i poučavanje riječi

Hrčak ID:

45330

URI

https://hrcak.srce.hr/45330

Datum izdavanja:

14.10.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 3.723 *