Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

VARANJE U SREDNJIM ŠKOLAMA U HRVATSKOJ I U BOSNI I HERCEGOVINI

Slavica ŠIMIĆ ŠAŠIĆ orcid id orcid.org/0000-0002-4465-1716 ; Sveučilište u Zadru, Zadar
Mira KLARIN orcid id orcid.org/0000-0003-4138-7531 ; Sveučilište u Zadru, Zadar


Puni tekst: hrvatski pdf 228 Kb

str. 999-1022

preuzimanja: 2.785

citiraj


Sažetak

Fenomen varanja u školama u Hrvatskoj sveprisutan je, ali se o
njemu malo govori, a još manje istražuje. Cilj ovoga istraživanja
bio je utvrditi prevalenciju i prihvatljivost varanja, razloge zbog
kojih se varanje javlja te postojanje eventualnih razlika u varanju
s obzirom na državu u kojoj učenici žive i stav o prihvatljivosti
varanja. Ispitivanje je provedeno na uzorku od 390 učenika
srednjih škola u Republici Hrvatskoj (Zadar) i 353 učenika
srednjih škola u Bosni i Hercegovini (Žepče). Učenici su tijekom
jednoga školskog sata popunili Upitnik sociodemografskih
obilježja, Skalu varanja, Skalu razloga varanja i Upitnik
percepcije socijalne nepravde. Rezultati su pokazali da je varanje
u srednjim školama visoko zastupljeno i u Hrvatskoj i u Bosni i
Hercegovini. Razlozi zbog kojih se varanje javlja dijele se u dvije
skupine: internalni i eksternalni. Učenici u Republici Hrvatskoj
skloniji su varanju u školi i varanje im je prihvatljivije nego
učenicima u Bosni i Hercegovini. Oni učenici kojima je varanje
prihvatljivije više varaju (u obje države), što je u skladu s
Turielovim modelom moralnosti koji pretpostavlja da učenici na
varanje ne gledaju kao na problem moralnosti, nego kao na
jednostavno kršenje društvenih normi.

Ključne riječi

moralnost i varanje; prevalencija varanja; razlozi varanja; varanje u školi

Hrčak ID:

45779

URI

https://hrcak.srce.hr/45779

Datum izdavanja:

29.12.2009.

Podaci na drugim jezicima: engleski njemački

Posjeta: 5.695 *