Bogoslovska smotra, Vol. 80 No. 1, 2010.
Izvorni znanstveni članak
Obilježje i značenje novoga Saveza (berit hădāšāh) u Jr 31,31-34
Božo Lujić
; Katolički bogoslovni fakultet Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, Hrvatska
Sažetak
Provedena je analiza Jr 31,31-34 u ovome članku pokazala da novi Savez nije samo obnovljeni stari Savez (Ch. Levin), da nije restitutio ad integrum te da nije u bitnome istovjetan sa starim Savezom (N. Lohfink, E. Zenger). Unatoč mnogim elementima iz prethodnoga Saveza koji ulaze i u »novi«, potrebno je istaknuti da je u Jr 31,31-34 posrijedi ipak veliki kvalitativni skok koji nismo zabilježili u dotadašnjem govoru o savezu između Boga i ljudi.
Prije svega, novi Savez se neće moći raskinuti nikakvim čovjekovim djelima i ostaje posve neuvjetovan kao potpuni čin slobode, dok su se drugi savezi u prošlosti mogli razvrći. U tom je novina novoga Saveza, jer on na određen način ostaje vječni Savez. Drugo, u prethodnoj Božjoj objavi Bog je govorio narodu »izvana«, preko proroka, svećenika. Dakle Tora je posredovana izvana kao zakon koji je trebalo izvršavati.
Istina je da postoji smjer u proročkoj objavi kad Bog sve više i više ulazi u proročki život i tako njegova riječ postaje proročka riječ, a proročka riječ Božja riječ. No to je daleko od bilo kakva poistovjećivanja. Novi Savez pak predstavlja stapanje Božje i ljudske volje u jednu stvarnost. Konačno, rezultat takva Božjega djelovanja bit će i opraštanje svih grijeha kako pojedincima tako i cijeloj zajednici.
Novi Savez u svom konačnom domašaju znači stvaranje novoga čovjeka u kojem će Božja volja činiti vertikalu ali i stvaranje novoga svijeta u kojem će taj čovjek činiti novu zajednicu u horizontali.
Ključne riječi
novi Savez; raskinuti Savez; Tora; objava iznutra; spoznaja Boga; oproštenje grijeha
Hrčak ID:
50706
URI
Datum izdavanja:
14.4.2010.
Posjeta: 2.746 *