Izvorni znanstveni članak
OSUĐENI NA SOCIJALNU ISKLJUČENOST? ŽIVOTNI UVJETI I KVALITETA ŽIVLJENJA MLADIH BEZ ZAVRŠENE SREDNJE ŠKOLE
Goran MILAS
orcid.org/0000-0002-7202-3338
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Ivana FERIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Vlado ŠAKIĆ
; Institut društvenih znanosti Ivo Pilar, Zagreb
Sažetak
U radu su analizirane razlike u životnim uvjetima i kvaliteti
življenja na reprezentativnim uzorcima mladih osoba (18 – 25)
koje su prekinule školovanje prije stjecanja srednjoškolske svjedodžbe
(N=451) u odnosu na one koje su ga nastavile barem
do stjecanja te svjedodžbe (N=1096). Utvrđena je veličina i
značajnost razlika na kompozitnim varijablama koje pokrivaju
područja zaposlenja, uvjeta stanovanja, materijalnoga stanja,
učestalosti društvenih kontakata i subjektivne dobrobiti, a koje se
mogu podvesti pod krovni konstrukt socijalne isključenosti.
Također je strukturalnim modeliranjem provjerena prikladnost
hipotetičkoga modela koji pretpostavlja uzročnost ranoga
prekidanja školovanja u odnosu na niz nepovoljnih društvenih
ishoda povezanih sa socijalnom isključenošću. Rezultati pokazuju
da su razlike u društvenoj poziciji mladih sa završenom srednjom
školom i bez nje ne samo statistički značajne nego i veoma
velike. Prosječni se pojedinac bez srednjoškolske svjedodžbe,
ovisno o primijenjenom pokazatelju, može svrstati u kategoriju
koja obuhvaća između 2 i 12% socijalno najugroženijih osoba
usporedive dobi. U nastavku se pokazalo da pretpostavljeni
model koji nezavršavanje srednje škole prepoznaje kao izravnog
ili neizravnog uzročnika niza nepovoljnih društvenih ishoda
dobro objašnjava empirijski prikupljene podatke.
Ključne riječi
rano prekidanje školovanja; mladi; socijalna isključenost; kvaliteta življenja
Hrčak ID:
60109
URI
Datum izdavanja:
31.10.2010.
Posjeta: 4.203 *