Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

Fonološke vještine i fonološko pamćenje: neke razlike između djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama kao temeljni prediktor čitanja

Jasmina Ivšac Pavliša ; Odsjek za logopediju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu
Mirjana Lenček ; Odsjek za logopediju, Edukacijsko-rehabilitacijski fakultet Sveučilišta u Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 197 Kb

str. 1-16

preuzimanja: 5.837

citiraj


Sažetak

Suvremeni istraživački interesi koji su usmjereni na razvoj čitanja i prateće teškoće pokušavaju odrediti razinu značaja različitih kognitivnih procesa kao prediktora teškoća čitanja. Brojna istraživanja izdvajaju upravo fonološke varijable kao najpresudnije za uspjeh u čitanju. Usprkos činjenici da kod djece s perinatalnim oštećenjem mozga kao i kod djece s posebnim jezičnim teškoćama postoji rizik za pojavu teškoća čitanja, segment fonoloških vještina je kod ovih populacija nedostatno istraživan (posebno u hrvatskome jeziku). Cilj rada je usporedba triju različitih skupina šestogodišnjaka (djece urednoga jezičnoga razvoja, djece s perinatalnim oštećenjem mozga i djece s posebnim jezičnim teškoćama) na zadacima fonoloških vještina i fonološkog pamćenja. Osim raščlambe razlika, opisane su osobitosti skupina na navedenim zadacima. Rezultati pokazuju da se navedene skupine statistički značajno razlikuju na većini varijabli kojima se procjenjuju fonološke vještine i fonološko pamćenje. Osim empirijske važnosti, istraživanje pridonosi i logopedskome radu jer opisuje obilježja fonološke sastavnice u djece s rizikom za teškoće učenja. Također, ono omogućava oblikovanje primjerenih terapijskih postupaka temeljnih na fonološkim vještinama kao prediktorima teškoća čitanja.

Ključne riječi

predvještine čitanja; rizik za teškoće čitanja; fonološka svjesnost; fonološko imenovanje

Hrčak ID:

63438

URI

https://hrcak.srce.hr/63438

Datum izdavanja:

23.1.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 9.462 *