Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

POVEZANOSTI MEDIJSKOG NASILJA S AGRESIVNIM PONAŠANJEM PREMA VRŠNJACIMA

Vesna Bilić orcid id orcid.org/0000-0003-2306-5803 ; Učiteljski fakultet, Sveučilišta U Zagrebu


Puni tekst: hrvatski pdf 746 Kb

str. 263-281

preuzimanja: 6.359

citiraj


Sažetak

Cilj ovog rada je ispitati povezanost učestalosti gledanja televizije
i igranja videoigrica te prisutnosti nasilnih sadržaja u njima s direktnim (fizičkim i verbalnim) i indirektnim agresivnim postupcima učenika prema vršnjacima. Ispitanici su učenici (N = 501; 51,9% muški i 49,1% ženski) sedmog i osmog razreda osnovnih škola u urbanim i ruralnim sredinama, prosječne dobi 13.6 godina.
Istraživanje je provedeno u veljači 2010., a primijenjeni su instrumenti za procjenu medijskih navika učenika i skala direktne i indirektne agresivnosti DIAS (Direct & Indirect Aggression Scales, Björkqvist i sur., 1992.) Rezultati korelacijske i regresijske analize pokazuju da učenici koji češće gledaju televiziju i češće vrše fizičko i indirektno nasilje nad ostalim učenicima (r=0,15, p<0,01 i r=0,12, p<0,01), a oni koji češće gledaju emisije u kojima
ima više nasilja, češće iskazuju i sva tri oblika nasilnog ponašanja prema drugim učenicima. (r=0,16, p<0,01; r=0,24, p<0,01; r=0,19, p<0,01). Učestalost gledanja te količina nasilja pridonose predviđanju direktnog (fizičkog i verbalnog) te indirektno nasilnog ponašanja prema vršnjacima. Učenici koji češće igraju računalne ili videoigrice i češće vrše fizičko i verbalno nasilje nad ostalim učenicima (r=0,28, p<0,01 i r=0,09, p<0,05). Učenici koji igraju igrice u kojima ima više nasilja, češće iskazuju i sva tri
oblika nasilnog ponašanja prema ostalim učenicima (r=0,30, p<0,01, r=0,24, p<0,01; r=0,13, p<0,01). Učestalost igranja i količina nasilja u igricama prediktori su fizičkog i verbalnog nasilja, dok se povezanost igranja igrica s indirektnim nasiljem nije se pokazala značajnom. Rezultati ovog i drugih recentnih istraživanja sugeriraju da izloženost medijskom nasilju povećava rizik za agresivno i nasilno ponašanje prema vršnjacima u realnom svijetu. Potrebno je naglasiti da na prvi pogled mali statistički učinci mogu imati ozbiljne praktične posljedice stoga što je veliki dio populacije
izložen ovim činiteljima rizika.

Ključne riječi

medijsko nasilje; videoigrice; agresivno ponašanje; međuvršnjački odnos

Hrčak ID:

68272

URI

https://hrcak.srce.hr/68272

Datum izdavanja:

15.12.2010.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 10.716 *