Skoči na glavni sadržaj

Izvorni znanstveni članak

SOCIOEKONOMSKE PRILIKE OBITELJI I KVALITETA OBITELJSKE INTERAKCIJE KAO PREDIKTORI ŠKOLSKOG USPJEHA SREDNJOŠKOLACA U HRVATSKOJ, BOSNI I HERCEGOVINI I MAKEDONIJI

Slavica Šimić Šašić orcid id orcid.org/0000-0002-4465-1716 ; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Mira Klarin orcid id orcid.org/0000-0003-4138-7531 ; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Ana Proroković ; Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska


Puni tekst: hrvatski pdf 368 Kb

str. 31-62

preuzimanja: 7.970

citiraj


Sažetak

Obitelj kao primarni čimbenik socijalizacije određuje ukupni razvoj djeteta pa tako dijelom determinira i školsko postignuće. Rezultati dosadašnjih istraživanja pokazuju da su obiteljske sociodemografske i procesne varijable povezane sa školskim uspjehom učenika. Rohner (2010.) ističe da su obrasci povezanosti između roditeljskog ponašanja i funkcioniranja mladih specifični s obzirom na kulturu, spol učenika i vrstu promatranog ishoda. Stoga je cilj provedenog istraživanja bio utvrditi determinante školskog uspjeha učenika među sociodemografskim varijablama i varijablama obiteljske interakcije u kontekstu pripadnosti državi.
Na uzorcima srednjoškolaca u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji primijenjeni su: Upitnik sociodemografskih obilježja, Skala zadovoljstva vlastitom obitelji (Vulić-Prtorić, 2004.), Skala percepcije roditeljskog ponašanja (Macuka, 2007.) i Skala usamljenosti u obitelji (Ćubela-Adorić, 2004.).
Među mjerenim varijablama determinante školskog uspjeha učenika su: pripadnost državi, obrazovanje majke, vrsta škole koju učenik pohađa, psihološka kontrola od strane oca, usamljenost u obitelji i spol učenika. Rezultati su dodatno pokazali različite relacije mjerenih varijabli i školskog uspjeha u različitim državama. Usporedba pojedinačnog doprinosa varijabli indikatora socioekonomskog statusa i varijabli obiteljske interakcije kod mladića i djevojaka u ove tri države pokazala je da ove dvije skupine prediktora objašnjavaju ponešto različit postotak varijance školskog uspjeha učenika te da su različite obiteljske varijable značajni prediktori školskog uspjeha kod mladića i djevojaka u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji.

Ključne riječi

kvaliteta obiteljske interakcije; predikcija; pripadnost državi; socioekonomski status obitelji; školski uspjeh

Hrčak ID:

68695

URI

https://hrcak.srce.hr/68695

Datum izdavanja:

2.5.2011.

Podaci na drugim jezicima: engleski

Posjeta: 10.937 *