Izvorni znanstveni članak
SOCIOEKONOMSKE PRILIKE OBITELJI I KVALITETA OBITELJSKE INTERAKCIJE KAO PREDIKTORI ŠKOLSKOG USPJEHA SREDNJOŠKOLACA U HRVATSKOJ, BOSNI I HERCEGOVINI I MAKEDONIJI
Slavica Šimić Šašić
orcid.org/0000-0002-4465-1716
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Mira Klarin
orcid.org/0000-0003-4138-7531
; Odjel za izobrazbu učitelja i odgojitelja predškolske djece, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Ana Proroković
; Odjel za psihologiju, Sveučilište u Zadru, Zadar, Hrvatska
Sažetak
Obitelj kao primarni čimbenik socijalizacije određuje ukupni razvoj djeteta pa tako dijelom determinira i školsko postignuće. Rezultati dosadašnjih istraživanja pokazuju da su obiteljske sociodemografske i procesne varijable povezane sa školskim uspjehom učenika. Rohner (2010.) ističe da su obrasci povezanosti između roditeljskog ponašanja i funkcioniranja mladih specifični s obzirom na kulturu, spol učenika i vrstu promatranog ishoda. Stoga je cilj provedenog istraživanja bio utvrditi determinante školskog uspjeha učenika među sociodemografskim varijablama i varijablama obiteljske interakcije u kontekstu pripadnosti državi.
Na uzorcima srednjoškolaca u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji primijenjeni su: Upitnik sociodemografskih obilježja, Skala zadovoljstva vlastitom obitelji (Vulić-Prtorić, 2004.), Skala percepcije roditeljskog ponašanja (Macuka, 2007.) i Skala usamljenosti u obitelji (Ćubela-Adorić, 2004.).
Među mjerenim varijablama determinante školskog uspjeha učenika su: pripadnost državi, obrazovanje majke, vrsta škole koju učenik pohađa, psihološka kontrola od strane oca, usamljenost u obitelji i spol učenika. Rezultati su dodatno pokazali različite relacije mjerenih varijabli i školskog uspjeha u različitim državama. Usporedba pojedinačnog doprinosa varijabli indikatora socioekonomskog statusa i varijabli obiteljske interakcije kod mladića i djevojaka u ove tri države pokazala je da ove dvije skupine prediktora objašnjavaju ponešto različit postotak varijance školskog uspjeha učenika te da su različite obiteljske varijable značajni prediktori školskog uspjeha kod mladića i djevojaka u Hrvatskoj, BiH i Makedoniji.
Ključne riječi
kvaliteta obiteljske interakcije; predikcija; pripadnost državi; socioekonomski status obitelji; školski uspjeh
Hrčak ID:
68695
URI
Datum izdavanja:
2.5.2011.
Posjeta: 10.937 *