Bogoslovska smotra, Vol. 82 No. 3, 2012.
Izvorni znanstveni članak
Čovjek - slika Božja i njegova moralna odgovornost
Bruna Velčić
; Teologija u Rijeci - Područni studij Katoličkog bogoslovnog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Rijeka, Hrvatska
Sažetak
Polazeći od analize Post 1,26-28, ovaj rad istražuje moralnu odgovornost koja proizlazi iz ljudske stvorenosti na Božju sliku. U prvom dijelu rada autorica analizira sintagmu »slika Božja« i zaključuje da je čovjek stvoren »kao slika« (hebr. celem), prikaz koji Boga na zemlji predstavlja i uprisutnjuje, i »kao prilika« (hebr. demût), prikaz koji Bogu nalikuje (1,26). Dok je, na drevnom Bliskom istoku, predstavnik božanstva na zemlji bio kralj, u Bibliji je dostojanstvo »slike Božje« dano svim ljudima, u jednakoj mjeri muškarcu i ženi (1,27). U drugom dijelu rada autorica analizira posljedice ljudske stvorenosti na Božju sliku i moralnu odgovornost koja iz nje proizlazi. U prvom redu, stvorenost na Božju sliku daje ljudskom biću posebno dostojanstvo: njegov je život svet i nepovrediv, te vredniji od života svakog drugog stvorenja (Post 9,6). Nadalje, prokreacija, po kojoj je čovjek sličan drugim živim bićima, zbog stvorenosti na Božju sliku za čovjeka postaje zadatak koji treba vršiti savjesno i odgovorno, poštivajući Stvoritelja i dostojanstvo ljudskog bića (1,28). I naposljetku, kao »slika Božja« na zemlji, čovjek dobiva još dva posebna zadatka: »podložiti« zemlju i »vladati« svim živim stvorovima (1,26.28). Ovi zadatci ne označavaju dopuštenje za bezobzirnu eksploataciju prirode, već ukazuju na to da je zemlja čovjeku dana na raspolaganje, ali i na čuvanje. Koristeći se prirodnim resursima i životinjskim potencijalima čovjek treba osigurati vlastiti opstanak, no ujedno treba brinuti o opstanku svijeta te osigurati miran suživot svih živih bića.
Ključne riječi
slika i prilika Božja; dostojanstvo čovjeka; odgovorna prokreacija; raspolaganje stvorenjem; očuvanje stvorenog svijeta
Hrčak ID:
90417
URI
Datum izdavanja:
8.11.2012.
Posjeta: 6.565 *