Izvorni znanstveni članak
Nacionalni kurikulum u europskim zemljama i Hrvatskoj: komparativan prikaz
Branislava Baranović
orcid.org/0000-0001-6768-3596
; Institut za društvena istraživanja u Zagrebu
Sažetak
U ovome su tekstu prikazani rezultati komparativne analize okvirnih nacionalnih
kurikuluma za obvezno obrazovanje u 11 europskih zemalja te u Hrvatskoj.
Te`i{te je bilo na analizi formalno-strukturnih aspekata nacionalnih kurikuluma.
Analiza je pokazala da, pored sli~nosti u osnovnoj strukturi (zajedni~ke komponente),
izme|u nacionalnih kurikuluma postoje i razlike koje upu}uju na njihovu
kontekstualnu uvjetovanost. U tom smislu zamije}eni su utjecaji dviju osnovnih kurikulumskih
politika: 1. centralizirane politike s predmetno-preskriptivnim kurikulumom
(srednjoeuropske zemlje); 2. decentralizirane politike, s fleksibilnim nacionalnim
kurikulumskim okvirom koji implicira visok stupanj autonomije {kola u njegovoj
prilagodbi vlastitom profilu i potrebama sredine u kojoj djeluju (Nizozemska,
skandinavske zemlje, Velika Britanija).
Tako|er je vidljivo da postoji tendencija slabljenja predmetnog pristupa u korist
razvoja integriranoga i koherentnog kurikuluma (uvode se kurikulumska podru~ja,
krozkurikulumske teme ili moduli, integrirani predmeti). Bez obzira na razlike u
pristupu i kurikulumskoj koncepciji, nacionalni kurikulumi svih analiziranih zemalja
predstavljaju outcome based kurikulume, orijentirane na uvo|enje kompetencija potrebnih
za razvoj dru{tva znanja. U komparaciji s analiziranim kurikulumima, u spomenutih
jedanaest zemalja hrvatski je kurikulum jo{ uvijek tradicionalan (predmetno-
preskriptivan), bez dovoljne zastupljenosti sadr`aja i komponenti koje bi omogu}
avale razvoj novih kompetencija za `ivot mladih u dru{tvu znanja.
Ključne riječi
nacionalni okvirni kurikulumi; predmetni kurikulumi; kurikulumske komponente; kompetencije za društvo znanja; europske zemlje; Hrvatska
Hrčak ID:
93788
URI
Datum izdavanja:
22.12.2006.
Posjeta: 6.866 *